فروش پهپادهای پیشرفته آمریکایی به اوکراین بلاتکلیف مانده است

به گفته منابع آگاه، طرح دولت بایدن برای فروش چهار پهپاد مسلح بزرگ به اوکراین به علت نگرانی‌هایی از اینکه این تجهیزات شناسایی پیچیده به دست "دشمنان" بیفتد، متوقف شده است.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ سه منبع مطلع گفتند که مخالفت تکنیکی با این فروش در جریان بررسی عمیق‌تر توسط اداره امنیت فناوری دفاعی پنتاگون که مسئول دور نگه داشتن فناوری با ارزش بالا از دست دشمن است، مطرح شد. پیش از این، طرح مذکور که از ماه مارس در جریان بود، از سوی کاخ سفید تایید شده بود.

طرح فروش چهار پهپاد ام‌کیو-۱سی عقاب خاکستری (MQ-۱C Gray Eagle) که این امکان را دارد که به موشک‌های هل‌فایر برای میدان نبرد علیه روسیه مجهز شود، اوایل ژوئن از سوی رویترز مخابره شد.

مخالفت با صادرات این پهپادها به دلیل نگرانی از اینکه رادار و تجهیزات نظارتی روی این پهپادها ممکن است در صورت افتادن به دست روسیه، خطر امنیتی برای ایالات متحده ایجاد کند، مطرح شد. منابع گفتند که این ملاحظات در بررسی اولیه نادیده گرفته شد اما در نشست‌های جدید پنتاگون مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی پنتاگون گفت: ‌بررسی‌های امنیتی فناوری، یک روش استاندارد برای انتقال تجهیزات دفاعی ایالات متحده به همه شرکای بین‌المللی است. همه موارد به صورت جداگانه بررسی می‌شوند. نگرانی‌های امنیت ملی از طریق فرآیند ایجاد شده به مرجع تاییدکننده مناسب ارجاع می‌شوند.

یکی از مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که تصمیم‌گیری درباره ادامه یافتن این مجوز فروش، اکنون در سطوح بالای پنتاگون در دست بررسی است، اما زمانبندی درباره هر نوع تصمیم‌گیری نامشخص است.

یک منبع دیگر گفت، یک راهکار برای انجام این فروش این است که بسته رادار و حسگر موجود در این پهپادها با تجهیزاتی کمتر پیچیده جایگزین شود، اما تکمیل این کار ممکن است چندین ماه زمان ببرد.

چنانچه پرونده فروش این پهپادها به جریان بیفتد، کنگره آمریکا فرصت مخالفت با آن را داد اما چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد. منابع مطلع از این فرایند گفتند که این چهار پهپاد "گری ایگل" ساخت جنرال اتومیکز در ابتدا قرار بود به دست ارتش آمریکا برسند.

انتهای پیام  

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.