جزئیات متن لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح منتشر شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس ، رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری  در جلسه اخیر کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به اتمام رسیده و لایح جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه شده که در ادامه متن کامل این لایحه را می‌خوانید:

متن لایحه بدین شرح است:

ماده 1 : در عنوان قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب  18/  10/ 1373  عبارت «نیروهای» حذف می شود.

ماده 2 : ماده ( 1) قانون به شرح زیر اصلاح می شود، عنوان تبصره آن به تبصره ( 1) تغییر می یابد و یک تبصره به عنوان تبصره( 2) به شرح زیر به آن الحاق می‌گردد:

ماده 1 -  مأمورین نیروهای مسلح و سایر اشخاصی که به موجب قانون و مقررات مجاز به حمل سلاح می باشند، در انجام مأموریت های محوله موظفند برای بکارگیری سلاح، ضوابط این قانون را رعایت کنند .

تبصره 2 - درخصوص افرادی که از سوی مراجع قانونی برای حفاظت از خود مسلح شده اند، برابر ماده 156 قانون مجازات اسلامی مصوب  1/  02/ 1392 و تبصره های آن عمل می‌شود.

شرایط، صلاحیت ها و نحوه همکاری این افراد در مأموریت ها در آیین‌نامه اجرایی این قانون مشخص می‌گردد.

ماده 3 : ماده ( 3) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف - در صدر ماده  عبارت « مأمورین انتظامی » به عبارت « مأمورین موضوع ماده 1 این قانون » اصلاح می‌شود.
ب-  در بند (3) عبارت « و ناموس » بعد از کلمه «جان» اضافه می شود .
پ- بند (4) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

4-  برای دستگیری سارقان، راهزنان، گروگان گیران، آدم ربایان، زورگیران یا قدرت نمایان با سلاح سرد و یا گرم، قاچاقچیان مواد مخدر یا سلاح و مهمات، قاتلان،کسانی که اقدام به جاسوسی ، ترور یا تخریب یا انفجار کرده‌اند و در کلیه موارد موضوع این بند در حال فرار باشند یا اقدام به مقابله کنند.

ت- در ابتدای بند 5 عبارت « درمورد شورش های داخل زندان یا » اضافه شده و همچنین بعد از عبارت «یا زندانی از » عبارت « تحت نظرگاه،» اضافه می‌شود .
ث-  در تبصره بند 5، عبارت « با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون » بعد از کلمه « دادگستری» اضافه می‌شود.
ج -  بند( 6 ) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

6 - برای حفظ تأسیسات، تجهیزات و اماکن نظامی و انتظامی و امنیتی شامل محل استقرار نیروهای مسلح و محل نگهداری سلاح و مهمات و اسناد طبقه بندی شده نظامی و انتظامی و امنیتی و نیز کاروانهای حمل مواد ناریه و منفجره و تجهیزات نظامی حسب وظایف محوله

چ -  در بند (7) عبارت « طبق ضوابط قانونی » جایگزین عبارت « جهت انجام مأموریت» می‌شود.
ح -  در بند (9)  عبارت « مبادرت به » جایگزین کلمه « قصد » و حرف « را » حذف می گردد و عبارت « مأمورین مرزبانی» به واژه « مرزبانان» اصلاح می‌شود.
خ-  بند (10) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

10- برای حفاظت مقامات و شخصیت های داخلی و خارجی دارای رده حفاظتی و حفاظت از اجلاس‌ها و گردهمایی های مصوب شورای امنیت کشور

د-  متن زیر به عنوان بند (11) به ماده الحاق می‌شود:

11- برای مقابله با اقدامات تروریستی، خرابکارانه یا ایجاد رعب و وحشت در فرودگاه ها یا هواپیماربایی یا ساقط کردن هواپیمای در حال پرواز

ذ-  تبصره (2) ماده حذف می‌شود.

ر-  تبصره (3) ماده به تبصره (2) اصلاح و در آن، بعد از عبارت « موارد مندرج در این قانون» عبارت « به استثنای عملیات انتحاری و هواپیماربایی و مقابله با اشرار مسلح به هنگام کمین و ضد کمین» اضافه می‌شود.‌

ماده 4 :‌ ماده (4 ) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

 الف - در بند «الف» قبل از کلمه « مؤثر» عبارت « در کنترل اوضاع » اضافه می‌شود.
ب-  در تبصره (2) ماده،  عبارت « نیروی نظامی » به عبارت «نیروهای نظامی و امنیتی» اصلاح می‌شود.
پ-  تبصره (3) ماده به شرح زیر اصلاح می‌‌شود:

تبصره 3- آیین‌نامه اجرائی ماده فوق ظرف شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت کشور با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه های دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران به اجراء گذاشته می‌شود.

ماده 5 :‌  در ماده (5) قانون، پس از کلمه « انتظامی » واژه «و امنیتی» اضافه می‌شود.
ماده 6 :‌ ماده (6) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف - در صدر ماده، پس از عبارت «وسایل نقلیه» ، عبارت «اعم از زمینی یا دریایی» اضافه می شود.
ب - در بند «الف»، پس از عبارت «وسیله نقلیه» عبارت «یا شناور» اضافه می شود.
پ-  در بند «ب»، بعد از عبارت « وسیله نقلیه » عبارت « یا شناور » اضافه می شود.
ت-  متن زیر به عنوان بند «ج» به ماده الحاق می‌شود:
ج- در صورتی که راننده وسیله نقلیه به اخطار ایست مأموران ایستگاه های ایست و بازرسی و یا ناخدای شناور به اخطار گشت دریایی توجه نکنند.
ث- در تبصره 1 ماده، عبارت «به اندازه لازم » حذف می شود و در انتهای این تبصره عبارت « و راننده بدون توجه از تمام موانع گذشته باشد » اضافه می‌گردد.
ج-  متن زیر به عنوان تبصره (3) به ماده الحاق می‌شود:

تبصره 3-  در مواردی که از وسیله نقلیه زمینی، شناور دریایی یا هر نوع وسیله پرنده برای عملیات انتحاری یا تهاجم علیه شخصیت ها ، اماکن حیاتی و حساس، اماکن نظامی ، انتظامی و امنیتی، جمعیت ها و ستون های نقل وانتقال تجهیزات و نفرات نظامی یا انتظامی و کاروانهای حمل مواد ناریه عمرانی یا محل های نگهداری این مواد استفاده شود، مأمورین مربوط می‌توانند بدون رعایت شرایط مندرج در این ماده و تبصره های 1 و 2 آن برای متوقف ساختن آن از سلاح استفاده نمایند.

ماده 7 :‌ در تبصره ماده (7) قانون، کلمه «انتظامی» حذف می شود .
ماده 8 :‌ در ماده (8) قانون، بعد از کلمه « مسئولیت های» عبارت «قانونی را به » اضافه می شود و حرف «را» بعد از آن حذف می گردد.
ماده 9 : ماده (10) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:
ماده 10-  سازمان مربوط موظف است سلاح متناسب با نوع مأموریت را دراختیار مأمورین موضوع این قانون قرار دهد.
تبصره ماده (11) قانون، به شرح زیر اصلاح می‌شود
تبصره - آئین نامه اجرائی این ماده توسط وزارت کشور با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
ماده 11 : متن زیر به انتهای ماده (12) قانون اضافه می‌شود:
«تشخیص انطباق یا عدم انطباق اقدام مأمور با ضوابط این قانون و در بکارگیری سلاح با هیئت کارشناسی سازمان ذیربط مرکب از اعضای زیر می‌باشد:

 1 ـ نماینده سازمان حفاظت اطلاعات
 2 ـ نماینده بازرسی
 3 ـ نماینده حقوقی و امور مجلس
 4 ـ. فرمانده یا رئیس مامور
 5- یک نفرکارشناس مذکور در ماده (614) قانون آئین دادرسی کیفری مصوب  4/  12/ 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی، متخصص در امر سلاح»
6- یک نفر قاضی با معرفی قوه قضاییه

ماده 12 :‌ ماده (13) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- در انتهای ماده، عبارت « سازمانهای مربوط» جایگزین عبارت «نیروهای مسلح » می شود.
ب -  تبصره ماده  به تبصره (1) اصلاح و متن زیر به عنوان تبصره (2) به آن الحاق می شود :
تبصره 2-  در مواردی که مأمورین در انجام وظایف محوله طبق ضوابط این قانون اقدام به تیراندازی کنند و در اثر آن شخص یا اشخاصی مجروح شوند یا فوت کنند یا خسارت به شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد شود و علیه مأموران یادشده در مراجع قضایی طرح دعوی شود، سازمان مکلف است نسبت به سپردن ضمانت یا وثیقه برای قرار صادره تا پایان مراحل رسیدگی و صدور حکم اقدام کند.
ماده 13 :‌  در ابتدای ماده (14) قانون، عبارت « سازمانهای مربوطه موظفند » جایگزین عبارت « نیروهای مسلح می‌توانند» می‌شود.
ماده 14 : ‌ماده (16) قانون به شرح ذیل اصلاح می شود : ماده 16- هرگاه مأمور برخلاف این قانون اقدام به بکارگیری سلاح نماید مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و حسب مورد به موجب حکم مراجع قضایی ذی‌صلاح به مجازات عمل ارتکابی محکوم می‌شود.
ماده 15 : ‌متن زیر به عنوان ماده (18) به قانون الحاق می‌شود : ماده 18- آئین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اطلاعات و دادگستری ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تهیه می‌شود و پس از تأیید ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

انتهای‌ پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.