ترکیه: پیشرفت در مذاکرات با سوئد منوط به پایان فعالیت‌های تروریستی در خاک این کشور است

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: هیچ پیشرفتی در مذاکرات با سوئد بر سر عضویت این کشور در ناتو حاصل نمی‌شود، مگر اینکه سوئد به فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی در خاک خود پایان دهد.

به گزارش ارز پرس،  به نقل از آناتولی، ابراهیم کالین،سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا، پایتخت این کشور، به سفر امروز یکشنبه خود با سادات اونال، معاون وزیر امور خارجه به بروکسل برای بررسی درخواست سوئد و فنلاند مبنی بر پیوستن به ناتو اشاره کرد. 

وی گفت: نورافشانی چند روز پیش بر روی ساختمان‌هایی در استکهلم، پایتخت سوئد از سوی گروه‌های تروریستی "YPG/PKK" گواه جدیدی از گستردگی ریشه‌های این سازمان و میزان استقبال از آن در سوئد است.

کالین توضیح داد که هیئت‌هایی از سوئد و فنلاند دو هفته پیش به آنکارا، پایتخت ترکیه سفر کردند تا در مورد موضع ترکیه در قبال پیوستن کشورشان به ناتو گفتگو کنند و ترکیه به وضوح دلیل مخالفت خود را توضیح داد و همه از این موضوع مطلع شدند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: خواسته ما از سوئد و فنلاند این است که به حمایت و پناه داده به گروه‌های تروریستی و تمام شاخه‌های آنها مانند "پ.ک.ک"، "پی وای دی"، "ی.پ.گ" و "گولن" پایان داده و راه را برای آنها در جمع آوری وجوه، جذب عناصر در صفوف خود و فعالیت علیه ترکیه، مسدود کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت سوئد پیش از این گفته بود در حال انجام اقداماتی برای اطمینان بخشی به ترکیه است، خاطرنشان کرد که آنکارا مایل است شاهد گام های ملموس در این زمینه باشد.

کالین گفت که عضویت در ناتو مستلزم اتخاذ برخی اصول امنیتی از سوی اعضای این ائتلاف است زیرا این سازمان امنیتی است و کشورهای کاندیدای عضویت آن باید این اصول را رعایت کرده و به نگرانی‌های امنیتی کشورهای عضو رسیدگی کنند.

وی تاکید کرد که در بخشی از سفر امروز یکشنبه خود به بروکسل، با مقامات ارشد ناتو و پس از آن با مقامات سوئد و فنلاند دیدار خواهد کرد.

 ۱۸ مه، سوئد و فنلاند درخواست رسمی برای پیوستن به ناتو را ارائه کردند و در مقابل، آنکارا پیوستن دو کشور به این ناتو را به دلیل حمایت از سازمان‌های تروریستی رد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر تاکید کرده بود که موافقت ترکیه با الحاق سوئد و فنلاند به ناتو به میزان توجه دو کشور به نگرانی های امنیتی آنکارا بستگی دارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.