سرنوشت آخرین گذرگاه مرزی سوریه در دست شورای امنیت

آخرین مسیر باقی مانده ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به سوریه، با رای‌گیری ماه آتی میلادی شورای امنیت احتمالا بسته می‌شود و این یک فاجعه دیگر در روابط بین غرب و روسیه خواهد بود.

به گزارش ارز پرس، روزنامه گاردین در گزارشی آورده است، ۱۰ ژوئیه سال جاری میلادی شورای امنیت سازمان ملل قرار است درباره ادامه کار یا توقف فعالیت گذرگاه باب الهوی از ترکیه که محل عبور کمک‌های بشردوستانه به سوریه است، رای‌گیری کند.

تعداد مسیرهای کمک‌رسانی دارای مجوز مرزی به سمت سوریه از چهار مورد در ۲۰۲۰ به یک مسیر کاهش یافته و این در حالیست که مسکو و دمشق تلاش می‌کنند تا از حق حاکمیت ارضی سوریه در کنترل مرزهایش و اداره کمک‌های برون مرزی دفاع کنند.

روز پنجشنبه روسای تمامی آژانس‌های مهم سازمان ملل از جمله مارتین گیریفیث، رئیس آژانس کمک‌رسان سازمان ملل در درخواستی مشترک خواستار باز ماندن این گذرگاه مرزی شده‌اند.

آنها گفتند: عدم تمدید قطعنامه عواقب وخیم انسانی خواهد داشت. این مساله به صورت فوری عملیات امدادرسانی سازمان ملل متحد را مختل خواهد کرد، مردم شمال غرب سوریه را در بدبختی عمیق‌تری فرو می‌برد و دسترسی آنها به غذا، مراقبت‌های پزشکی، آب پاکیزه، سرپناه و حفاظت از خشونت‌های جنسیتی را که در حال حاضر توسط عملیات‌ تحت حمایت سازمان ملل تامین می‌شود، تهدید می‌کند.

در این میان، روسای ۳۲ سازمان غیردولتی هم خواستار باز ماندن این گذرگاه برای ۱۲ ماه دیگر شده‌اند اما شانس موفقیت آن بسیار کم است. این گذرگاه مرزی نیازمند قطعنامه سازمان ملل و تعهد روسیه به عدم استفاده از وتو برای جلوگیری از بسته شدن آن است.

وزرای خارجه ایرلند، نروژ و لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل به عنوان نشانه‌ای از اهمیت موضوع از این گذرگاه بازدید کرده‌اند.

سازمان‌های غیردولتی در ۲۰۲۱ مدعی شدند که با استفاده از گذرگاه باب الهوی به بیش از ۲.۴ میلیون نفر در ماه در شمال غرب سوریه کمک‌رسانی می‌شود. این کمک‌ها شامل مواد غذایی برای ۱.۸ میلیون نفر، کمک‌های تغذیه‌ای برای ۸۵ هزار، آموزش برای ۷۸ هزار کودک و دسترسی به کیت‌های بهداشتی برای ۲۵۰ هزار زن و دختر می‌شود.

این ارقام در حالیست که میزان ارسال کمک‌های داخلی برای کمتر از ۵۰ هزار نفر بوده است.

بیش از ۶۰ درصد از مردم در منطقه از بابت درگیری‌ها در دیگر نقاط سوریه آواره شده‌اند. حدود ۱.۷ میلیون نفر در اردوگاه‌ها ساکن هستند. گروه‌های شبه‌نظامی کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست دارند.

مارک کاتس، معاون هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سوریه نیز گفته است: اگر قطعنامه تمدید نشود، فاجعه‌ای رخ خواهد داد. ماه گذشته میلادی بیش از یک هزار کامیون کمک داشتیم.

او ادامه داد، به سوریه درباره هر کامیون کمکی که از مرز عبور می‌کند، اطلاع می‌دهیم و تاکید داریم که هدف اصلی سازمان ملل کمک به افراد آسیب‌پذیر در هر دو طرف خط مقدم درگیری است.

سازمان‌های کمک‌رسان غیردولتی نیز در سال جاری میلادی هشدار دادند که سوری‌های بیشتری در معرض خطر گرسنگی در این جنگ ۱۱ ساله قرار دارند.

آنها می‌گویند: بحران‌های چندجانبه و شوک‌های اقتصادی، از جمله خشکسالی، تورم، فروپاشی اقتصادی در میان همسایگان سوریه و پاندمی کرونا، وضعیت انسانی وخیم را در این کشور تشدید کرده است. در نتیجه، امروزه بیش از ۱۴.۶ میلیون سوری برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند که ۴.۱ میلیون نفر از این افراد در شمال غرب این کشور زندگی می‌کنند.

در ژوئیه ۲۰۲۰ برای متقاعد کردن روسیه به منظور باز نگهداشتن گذرگاه مرزی باب الهوی درگیری بزرگ دیپلماتیکی رخ داد. روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت را که بر اساس آن دو گذرگاه مرزی از ترکیه باز می‌ماندند، وتو کردند.

این قطعنامه یک ساله برای باز ماندن این گذرگاه مرزی برای یک سال دیگر تا ۹ ژوئیه ۲۰۲۱ تمدید شد، اما به دلیل بروز جنگ روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روابط مسکو با غرب رو به فروپاشی است. هیات روسیه در سازمان ملل با ابراز انزجار از انتقادات وارده به مسکو از جلسه‌های سازمان ملل خارج شد.

هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حمله روسیه به اوکراین باعث کاهش حمایت مسکو از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شود. در هر صورت، روسیه حضور خود را برای جلوگیری از تهاجم جدید ترکیه به شمال سوریه تحت کنترل کردها تقویت می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.