اعلام آمادگی بلاروس برای اجازه به از سرگیری راستی آزمایی‌های تسلیحاتی

وزارت دفاع بلاروس اعلام داشت این کشور اجرای فعالیتهای راستی آزمایی مربوط به معاهدات موجود بین‌المللی کنترل تسلیحات را بعد از یک وقفه دو ساله ناشی از مقابله با همه گیری کروناویروس، از سر می‌گیرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای عنوان کرد، اعلامیه‌ای را برای کشورهای مشارکت کننده در سازمان امنیت و همکاری اروپا با موضوع اعلام تمایلش برای از سرگیری راستی آزمایی‌ها به صورت دو جانبه فرستاده است.

بلاروس که همپیمان نزدیک روسیه است در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری بیماری اجرای بازرسی‌های تسلیحاتی را متوقف کرد. این در حالی است که به دنبال بالا گرفتن تنشها بین مینسک و اروپا به ویژه از بابت نقش بلاروس در حمله روسیه به اوکراین، اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا از مینسک خواستند مجددا پذیرای بازرسان برای اجرای بازرسی‌ها از انبارهای تسلیحاتی‌اش باشد.

چند روز پیش بلاروس اعلام کرد تعدادی از کشورهای دیگر از جمله لهستان همسایه با بلاروس که عضو ناتو است، همچنان بازرسی‌های تسلیحاتی در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا را از سر نگرفته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی بلتا، سفارت بلاروس در وین که نماینده مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا است، لهستان، لیتوانی و اوکراین را به سیاسی کردن مساله و خودداری از بحث در مورد مسائل مربوط به کنترل تسلیحات متهم کرد.

روز دوشنبه وزارت دفاع بلاروس اعلام داشت، مینسک آمادگی دارد اجازه به ورود بازرسان تسلیحاتی به این کشور بدهد اما تنها این کار را به صورت متقابل و در صورتی که مقامات خودش هم اجازه بازرسی از انبارهای کشورهای دیگر را پیدا کنند، انجام می‌دهد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.