سازمان ملل: اوضاع انسانی در سودان جنوبی "فاجعه‌ بار" است

سازمان ملل نسبت به اوضاع انسانی بحرانی در سودان جنوبی به جامعه جهانی هشدار داد و اعلام کرد که اوضاع انسانی در آن مناطق "فاجعه‌بار" است.

به گزارش ارز پرس،‌ به نقل از  آناتولی، نیکولاس هیسوم، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان جنوبی، دوشنبه در جریان نشست شورای امنیت درباره شرایط پیچیده سودان جنوبی اعلام کرد که اوضاع انسانی در آن منطقه نه تنها بحرانی است بلکه فاجعه بار است.

وی افزود: پیامدهای فاجعه بار و گسترده‌ای که سودان جنوبی با آن مواجه است، به با افزایش روزافزون تعداد نیازمندان کمک‌های بشر دوستانه از یک طرف و کاهش منابع کمک رسانی‌ها از طرف دیگر، عمیق‌تر و وخیم‌تر می‌شوند.

هیسوم افزود: با این حال تنها ۲۶ درصد از ۱.۷ میلیارد دلار مورد نیاز برای طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل در سودان جنوبی برای سال جاری را دریافت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بنابراین من از جامعه اهداکنندگان می‌خواهم که سودان جنوبی رافراموش نکنند و به کمک‌های حیاتی خود از جمله حمایت از بیش از ۲ میلیون زن و ۴.۶ میلیون کودک ادامه دهند.

این مقام از رهبران سودان جنوبی خواست تا بر سر نقشه راهی برای خروج این کشور از دوره انتقالی سه ساله به توافق برسند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان جنوبی هشدار داد که تنها چند ماه باقی مانده است؛ چراکه پنجره فرصت برای سودان جنوبی برای برآورده کردن معیارهای حیاتی برای تکمیل دوره انتقال به سرعت در حال بسته شدن است.

در سپتامبر ۲۰۱۸، طرف‌های درگیر در سودان جنوبی توافقنامه صلح نهایی را در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، با حضور سران کشورهای عضو "ایگاد" امضا کردند.

ایگاد یک سازمان دولتی شبه منطقه‌ای آفریقایی است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در جیبوتی است و شامل اتیوپی، کنیا، اوگاندا، سومالی، جیبوتی، اریتره، سودان و سودان جنوبی است.

در این توافقنامه یک دوره انتقالی ۸ ماهه برای انجام برخی از وظایف و امور امنیتی، اداری و فنی مورد نیاز روند صلح تعیین شده است.

این دوره با اعلام تشکیل دولت انتقالی و به دنبال آن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پایان می‌رسد.

باید خاطرنشان کرد که سودان جنوبی از طریق یک همه پرسی مردمی در سال ۲۰۱۱ از سودان جدا شد.

با این حال این کشور از اواخر سال ۲۰۱۳ از جنگ داخلی رنج می‌برد که ابعاد قبیله‌ای به خود گرفته و تا به حال حدود ۱۰ هزار کشته و صدها هزار آواره برجای گذاشته است.

انتهای پیام

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.