بحران سریلانکا؛ قدرت و اختیارات ریاست‌جمهوری کاهش می‌یابد

در بحبوحه اعتراضات چند ماهه در سریلانکا که به دلیل بحران بی‌سابقه اقتصادی خواستار برکناری رئیس‌جمهوری هستند، کابینه این کشور اصلاحات قانون اساسی را با هدف کاهش قدرت و اختیارات ریاست‌جمهوری تصویب کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ،‌ سخنگوی کابینه سریلانکا به خبرنگاران گفت که کابینه این کشور اصلاحات قانون اساسی را با هدف کاهش قدرت گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سریلانکا تصویب کرده است.

این سخنگو امروز (سه‌شنبه) هیچ جزئیاتی را درخصوص اصلاحات قانون اساسی منتشر نکرد و فقط اعلام کرد که به موجب این اصلاحات، قدرت و اختیارات بیشتری به پارلمان داده خواهد شد.

این در حالیست که رهبر اپوزیسیون سریلانکا گفته است که حزبش این هفته پارلمان را تحریم و تظاهرات خیابانی علیه دولت برگزار خواهد کرد.

سریلانکا این روزها با سخت‌ترین افول اقتصادی خود از زمان استقلالش در ۱۹۴۸ درگیر است. قطع مکرر و طولانی‌مدت برق‌ و کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دیگر ضروریات، گریبان مردم این کشور را گرفته است.

گوتابایا راجاپاکسه چندین بار تلاش کرده تا وضعیت اقتصادی آشفته را از طریق سرکوب معترضان، سامان دهد. وی حتی چند تن از بستگان خود از جمله برادرانش را که نقش کلیدی در سیاست این کشور ایفا می‌کردند، از کار برکنار کرد. اما با این حال در تلاش بوده تا از کناره‌گیری خود جلوگیری کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.