بازدید مقامات ارشد آمریکایی از سریلانکا برای کمک اقتصادی

همزمان با هشدار وزیر انرژی سریلانکا مبنی بر اینکه ورود محموله‌های جدید سوخت با تاخیر همراه خواهد بود،‌ مقامات ارشد ایالات متحده به دنبال راهکارهایی جهت مقابله با بحران اقتصادی بی‌سابقه و کمبود شدید منابع در این کشور برآمده‌اند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا طی دو هفته گذشته میلیون‌ها دلار کمک به سریلانکا اعلام کرده که ۴ میلیارد دلار از طریق خطوط اعتباری هند، این کشور همسایه به سریلانکا داده می‌شود. همچنین سریلانکا وعده کمک ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلاری را از بانک جهانی برای خرید دارو و سایر اقلام دریافت کرده است.

رانیل ویکرمسینگه، نخست‌ وزیر سریلانکا به دنبال ماه‌ها کمبود موادغذایی، سوخت و برق چند روز گذشته اعلام کرد اقتصاد این کشور که گرفتار بدهی شده، دچار "فروپاشی" شده است.

یک هیئت آمریکایی به رهبری «رابرت کاپروت»، معاون دستیار وزیر خزانه داری در امور آسیا و «کلی کیدرلینگ»، معاون دستیار وزیر امور خارجه در آسیای جنوبی و مرکزی یک سفر چهار روزه به سریلانکا داشتند.

سفارت ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی این بازدید چهار روزه، هیئت آمریکایی با نماینده‌های سیاسی، اقتصادی و سازمان‌های بین‌المللی دیدار و درخصوص راهکارهایی مناسب جهت مقابله با بحران اقتصادی بی‌سابقه در سریلانکا رایزنی و برنامه‌ریزی کردند.»

جولی چانگ، سفیر آمریکا در سریلانکا اظهار کرد: این بازدید بر اهمیت تعهد مداوم ما نسبت به امنیت و شکوفایی مردم سریلانکا تاکید می‌کند.

ایالات متحده ۱۲۰ میلیون دلار کمک مالی جدید برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، یک کمک ۲۷ میلیون دلاری به صنایع لبنی سریلانکا و ۵.۷۵ میلیون دلار کمک بشردوستانه برای افرادی که شدیدترین آسیب را در این بحران اقتصادی متحمل شده‌اند، اعلام کرده است. همچنین ۶ میلیون دلار دیگر به عنوان کمک‌های بلاعوض برای معیشت و کمک‌های فنی در اصلاحات مالی متعهد شدند.

دولت سریلانکا می‌گوید که نمی‌تواند ۷ میلیارد دلار بدهی خارجی امسال را بازپرداخت کند و در انتظار نتیجه مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول درخصوص یک بسته کمکی است. این کشور تا سال ۲۰۲۶ باید به طور متوسط سالانه ۵ میلیارد دلار بپردازد.

از طرفی وزیر انرژی سریلانکا در توییتی از مردم خواست تا برای تهیه سوخت صف نکشند زیرا محموله‌های سوخت جدید به تعویق خواهد افتاد. وی افزود که طی چند روز آینده سوخت محدودی به برخی از ایستگاه‌های سوخت رسانی توزیع خواهد شد.

سریلانکا این روزها با سخت‌ترین افول اقتصادی خود از زمان استقلالش در ۱۹۴۸ درگیر است. قطع مکرر و طولانی‌مدت برق‌ و کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دیگر ضروریات، گریبان مردم این کشور را گرفته است.

گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سریلانکا چندین بار تلاش کرده تا وضعیت اقتصادی آشفته را از طریق سرکوب معترضان، سامان دهد. وی حتی چند تن از بستگان خود از جمله برادرانش را که نقش کلیدی در سیاست این کشور ایفا می‌کردند، از کار برکنار کرد. اما با این حال در تلاش بود تا از کناره‌گیری خود جلوگیری کند. از طرفی هفته گذشته کابینه این کشور اصلاحات قانون اساسی را با هدف کاهش قدرت و اختیارات ریاست‌جمهوری تصویب کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.