فرستاده سازمان ملل در سفرش به مراکش، به صحرای غربی نمی‌رود

سازمان ملل اعلام کرد که فرستاده این سازمان به صحرای غربی، برای دیدار با مسئولان مراکشی در رباط به سر می‌برد اما به منطقه مورد مناقشه صحرای غربی نخواهد رفت.

به گزارش ارز پرس، به نقل از القدس العربی، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرد که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به صحرای غربی، در حال حاضر در رباط است تا با مسئولان مراکشی دیدار کند.

رسانه‌های مراکشی پیشتر گزارش داده بودند که دی میستورا شنبه وارد مراکش شد، اما رباط بیانیه‌ای رسمی درمورد این سفر منتشر نکرد.

دوجاریک عنوان داشت که دی میستورا تصمیم گرفت که طی این سفر، بازدیدی از صحرای غربی نداشته باشد، اما امیدوار است که طی سفرهای آتی، به صحرای غربی برود.

پیشتر سخنگوی سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که دی میستورا تصمیم دارد طی این سفرش، به این منطقه مورد مناقشه برود.

در مقابل، پولیساریو، در بیانیه‌ای تاسف شدید خود را نسبت به لغو سفر دی میستورا از صحرای غربی ابراز و اعلام کرد که رباط تلاش می‌کند از این طریق مانع از این شود که فرستاده سازمان ملل با چشم خود وضعیت در اراضی صحرایی اشغال شده را ببیند.

جبهه پولیساریو، مراکش را به این امر متهم کرد که پیش‌شرط‌هایی را بر مکان‌هایی تحمیل کند که فرستاده سازمان ملل به آنجا می‌رود و همچنین مشخص می‌کند که با چه کسانی باید طی سفرش دیدار کند.

هیچ توضیحی درخصوص علت نرفتن دی میستورا به این منطقه منتشر نشده، اما منابع نزدیک و آگاه اعلام کردند که مسئولان مراکشی قبل‌تر به فرستاده سازمان ملل اعلام کرده بودند که ملاحظاتی نسبت به سفر او به این منطقه مورد مناقشه دارند.

استفان دوجاریک روز دوشنبه اعلام کرد که سفرهای فرستاده سازمان ملل با هدف پیشرفت در روند سیاسی مرتبط با صحرای غربی است.

رباط که حدود ۸۰ درصد از اراضی این منطقه صحرایی وسیع را تحت کنترل دارد، پیشنهاد می‌کند که حکم‌رانی خودمختاری با حاکمیت مراکش به این منطقه داده شود و این امر را به عنوان تنها راه حل برای این مناقشه که از چند دهه قبل ادامه دارد، مطرح می‌کند.

اما جبهه پولیساریو خواهان برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت با نظارت سازمان ملل است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.