دریافت و پذیرش نقد یکی از موفقیت‌های قوه قضائیه در دوره جدید است

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس؛ مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه امروز چهار‌شنبه 15 تیر چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها را برگزار کرد. ستایشی در این نشست خبری، جان‌باختن چند هموطن در حادثه زلزله استان هرمزگان را تسلیت گفت و با مصدومان این حادثه ابراز همدردی کرد و ادامه داد: رئیس دستگاه قضا بعد از این حادثه بر همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل تأکیدات مؤکدی داشت و خواست امکانات بسیج شود و امنیت به نحو مطلوب تأمین شود و همچنین گرفتاری‌ها و آلام و سختی‌هایی که بعد از وقوع زلزله حادث می‌شود حتی‌الامکان کاهش پیدا کند و مشکلات حادثه‌دیدگان با فوریت حل شود.

وی افزود: حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای بر پیگیری مطالبات حقوقی زلزله‌زدگان تأکید کرد و دستور تا خدمات به نحو مطلوب توزیع شود.

ستایشی گفت: برای جلوگیری از آثار زیان‌بار زلزله باید مواردی از جمله اصلاح بافت‌های فرسوده را مورد توجه جدی قرار داد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایرباس بر فراز آب‌های خلیج فارس به دلیل حمله یگان‌های آمریکایی مستقر در منطقه بود، گفت: هواپیما که بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی مصون از هرگونه تعرضی است مورد حمله نیروهای متجاوز قرار گرفت و 298 مسافر و خدمه شهید شدند. فقط 66 تن از آنها کودک خردسال بودند. وقتی می‌گوییم این رژیم منحوس کودک‌کش است دیگر جای بحثی باقی نمی‌ماند. 12 تیرماه سالروز این حمله و روز افشای حقوق بشر آمریکایی است. تجاوز و ترور و تحریم‌های آمریکا را نمی‌توان فراموش کرد؛ بایستی با صراحت و دقت و توجه این مسائل را مورد توجه قرار دهیم.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به حکم قانون اساسی در دفاع از انسان‌ها هیچ تبعیضی را نمی‌پذیرد و دفاع از ملت‌های مظلوم را پیگیری می‌کند.

ستایشی در ادامه روز قلم را به خبرنگاران و اهالی قلم تبریک گفت و نقش آنها در تنویر افکار عمومی و جهاد تبیین را مؤثر دانست و افزود: قلم عرصه تبلور چیزی است که از اندیشه برمی‌آید. از منظر قرآن قلم آنقدر مقدس است که خداوند به آن قسم یاد می‌کند. قلم بقا دارد و صاحب قلم صاحب مسئولیت است.

ستایشی سپس با تسلیت سالروز شهادت امام باقر(ع) اظهار کرد: هفته قوه قضائیه را به خوبی و موفقیت به پایان رساندیم. هفته پرتراکمی بود و سعی کردیم زحمات و تلاش‌های خدمتگزاران در عرصه قضا و حقوق را به نحو احسن تبیین کنیم؛ اما یکی از توفیقات در تبیین سند مترقی سند تحول بود. در آخرین روز هفته قوه قضائیه توفیق داشتیم بعد از مدتی که فاصله حادث شده بود به دلیل شیوع کرونا، خدمت محضر مقام معظم رهبری شرفیاب شویم و پس از ارائه گزارش از سوی رئیس قوه قضائیه، از رهنمودها و فرامین و مطالبات حضرت ایشان استفاده کردیم و مثل همیشه ما را در جهت استمرار حرکت ارزشی رهنمون دادند.

وی ادامه داد: یکی از موفقیت‌های قوه قضائیه در دوره جدید دریافت و پذیرش نقد بود. این به صورت یک حرکت مناسب و تعریف‌شده صورت بگیرد و معاونت اجتماعی و پیشگیری از  وقوع جرم متکلف شدند و دبیرخانه صورت پذیرفت و جشنواره نقد برتر مطرح شد و آخرین وضعیت آثار به دبیرخانه ارسال شود. تاریخ ارسال مقالات و نقدی که صورت گرفت 31 خرداد بود البته بعد از تمدید که مورد استقبال واقع شد و دوستان درصدد هستند با تشکیل هیئت‌های داوری بدوی، نقدهای دریافتی را بررسی و پالایش کنند و برای دبیرخانه ارسال کنند و بعد از آن در مردادماه کمیته منتخبی تشکیل می‌شود و توسط هیئت داوری عالی این نقدها مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد و‌ مقالات برتر معرفی می‌شود. 550 عنوان مقاله ارائه شده که 32 درصد درباره رسیدگی به تظلمات بوده، 23 در رابطه بر موضوع نظارت بر حسن اجرای قوانین، 19 درصد در خصوص احیای حقوق عامه، 15 درصد رد باره پیشگیری از وقوع جرم، 8 درصد درباره مووضعات مرتبط با قوه قضائیه و 3 درصد درباره موضوعات دیگر است.

سخنگوی قوه قضائیه سپس با اشاره مجدد به حقوق بشر آمریکایی گفت: اعتقاد داریم که دولت آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده سیستماتیک حقوق بشر در دنیاست که مرتبط با وضعیت امروز این دولت است. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که صاحب‌اختیار دنیا هستند؛ ولی باید بدانند که مقاومت است که مقابل این تعدیات ایستادگی خواهد کرد و به این اقدامات پاسخ قاطعانه خواهد داد. امید داریم که در این حوزه و در دستگاه قضائی نسبت به تعدیات و تخلفات و جرائمی که صورت گرفته از حیث رسیدگی‌های قضائی در حوزه داخلی و خارجی وظایف خود را بتوانیم به نحو احسن انجام دهیم.

در حال تکمیل است

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.