معترضان سریلانکایی اقامتگاه رئیس‌جمهور را تصرف کردند

هزاران معترض امروز (شنبه) در کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا موانع پلیس را شکستند و اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری این کشور را تصرف کردند؛ اتفاقی به یکی از برزرگترین اعتراضات ضددولتی در این کشور بدل شد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویدئوهای منتشر شده در تلویزیون محلی نشان می‌دهد که برخی از معترضان با در دست داشتن پرچم سریلانکا به اقامتگاه رسمی گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری این کشور هجوم بردند.

دو منبع از وزارت دفاع سریلانکا گفتند که رئیس‌جمهور قبل از این اعتراضات از پیش‌برنامه‌ریزی شده، ساختمان محل اقامتش را به دلیل مسائل امنیتی ترک کرده بود.

معترضان از ساعاتی قبل در برابر اقامتگاه ریاست‌جمهوری دست به تجمع زده بودند و پس از هجوم آن‌ها به این ساختمان، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک هوایی کردند.

یک ویدئو زنده در فیسبوک داخل اقامتگاه رئیس‌جمهوری سریلانکا را نشان می‌دهد که صدها معترض با پرچم‌هایشان شعارهایی را علیه راجاپاکسه سرمی‌دهند.

منابعی در یک بیمارستان به رویترز گفتند که طی این اعتراضات دست کم ۲۱ نفر از جمله ۲ پلیس زخمی و به بیمارستان برده شدند.

اندکی بعد رسانه‌ها اعلام کردند که معترضان سریلانکایی توانسته‌اند اقامتگاه ریاست جمهوری این کشور را تصاحب کنند. معترضان معتقدند که راجاپاکسه بابت بحران اقتصادی بی‌سابقه سریلانکا مقصر است.

سریلانکا این روزها با سخت‌ترین افول اقتصادی خود از زمان استقلالش در ۱۹۴۸ درگیر است. قطع مکرر و طولانی‌مدت برق‌ و کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دیگر ضروریات، گریبان مردم این کشور را گرفته است.

گوتابایا راجاپاکسه چندین بار تلاش کرده تا وضعیت اقتصادی آشفته را از طریق سرکوب معترضان، سامان دهد. وی حتی چند تن از بستگان خود از جمله برادرانش را که نقش کلیدی در سیاست این کشور ایفا می‌کردند، از کار برکنار کرد. اما با این حال در تلاش بوده تا از کناره‌گیری خود جلوگیری کند. در بحبوحه اعتراضات چند ماهه در سریلانکا که به دلیل بحران بی‌سابقه اقتصادی خواستار برکناری رئیس‌جمهوری بوده‌اند، حدود سه هفته پیش کابینه این کشور اصلاحات قانون اساسی را با هدف کاهش قدرت و اختیارات ریاست‌جمهوری تصویب کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.