بخت بالای حزب حاکم ژاپن برای پیروزی در انتخابات امروز در پی ترور آبه

رای دهندگان ژاپنی امروز یکشنبه در حالی به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند که احتمالا ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق این کشور باعث تقویت حمایت‌ها از حزب حاکم لیبرال دموکرات وابسته به وی در این انتخابات می‌شود.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر سابق و باسابقه‌ترین رهبر دوران مدرن ژاپن، روز جمعه در حین سخنرانی در حمایت از یک نامزد محلی در شهر نارا در غرب ژاپن با شلیک گلوله کشته شد؛ قتلی که عمده سیاستمداران آن را به عنوان حمله به دموکراسی محکوم کردند.

وزارت کشور ژاپن اعلام داشت که مشارکت در این انتخابات تا ساعت 11 صبح به وقت محلی 10.44 درصد بوده است. این رقم مشارکت در زمان مشابه مربوط به انتخابات قبلی مجلس علیای پارلمان ژاپن در سال 2019، 9.7 درصد بود. رسانه‌ها اعلام کردند که 15.3 درصد از قبل از برگزاری مرحله اصلی انتخابات با دادن رای غیابی در آن شرکت کرده بودند.

حوزه‌های رای گیری در ساعت 20 به وقت محلی بسته می‌شوند و انتظار می‌رود در همان زمان نتایج اولیه نظرسنجی از رای دهندگان به هنگام خروج از حوزه رای گیری منتشر شود.

ساکائو فوجیشیرو، یک بازنشسته 67 ساله که در حوزه ادوگاوا در شرق شهر توکیو به نفع حزب حاکم رای داد، بیان کرد: ما شینزو آبه را از دست دادیم. ما مایلیم که حزب لیبرال دموکرات ژاپن برنده آرای زیادی شده تا آنها بتوانند کشور را به شکلی باثبات اداره کنند.

انتخابات بر سر کرسی‌های مجلس علیای پارلمان ژاپن که از قدرت کمتری برخوردار است معمولاً به عنوان یک همه پرسی در مورد حمایتها از دولت مستقر در نظر گرفته شده و نظرسنجی‌های پیش از ترور آبه نشان می‌دهند که بلوک حاکم به رهبری فومیو کیشیدا، نخست وزیر فعلی ژاپن و یکی از افراد برخوردار از حمایت آبه، عملکرد انتخاباتی قدرتمندی را از خود نشان می‌دهد.

به گفته تحلیلگران سیاسی، در حالی که ژاپن عزادار از دست دادن شینزو آبه است، حزب لیبرال دموکرات و حزب کومیتو، شریک ائتلاف رده پایین‌تر آن می‌توانند از موج بالقوه آرایی که از سر همدردی به نفع آنها انداخته می‌شوند، سود ببرند.

جیمز بردی، یک کارشناس شرکت مشاوره تنئو اظهار کرد: ائتلاف حاکم ژاپن متشکل از دو حزب لیبرال دموکرات و کومیتو، در مسیر یک پیروزی قدرتمند قرار گرفته است. موجی از آرای حمایتی مبتنی بر همدردی در حال حاضر می‌تواند حاشیه پیروزی را برای آنها افزایش دهد.

مبارزات مربوط به این انتخابات ژاپن، روز جمعه پس از قتل آبه متوقف شدند، اما سیاستمداران ژاپنی از روز شنبه فعالیت‌های دوره منتهی به انتخابات را از سر گرفتند.

بر اساس گزارشها، پس از این رویداد، هنگامی که کیشیدا در یک تجمع انتخاباتی در منطقه‌ای در جنوب غربی توکیو ظاهر شد، یک اسکنر تشخیص فلز در محل برگزاری مراسم نصب شد و حضور نیروهای پلیس هم که اتفاقی غیرعادی در ژاپن است، افزایش یافت.

در همین حال، دفتر پلیس استان نارای ژاپن امروز یکشنبه اعلام کرد که یک موتورسیکلت و یک وسیله نقلیه متعلق به تتسویا یاماگامی، متهم دستگیر شده آن تیراندازی را توقیف کرده است.

اما ترور شینزو آبه حتی عملکرد قوی حزب لیبرال دموکرات در این انتخابات را هم تحت الشعاع قرر خواهد داد. او کسی بود که به عنوان قانونگذار رهبری کننده فراکسیون حزب حاکم به عنوان بزرگترین فراکسیون حزبی در پارلمان، همچنان قدرت قابل توجهی بر تصمیمات و سیاستها داشت.

به گفته تحلیلگران، مرگ او دورنمای بروز یک خلاء قدرت و آشفتگی احتمالی در درون حزب حاکم را افزایش می‌دهد.

حزب کوچک و پوپولیستی موسوم به حزب نوآوری ژاپن که در انتخابات سراسری سال گذشته میلادی کرسی‌هایی را به خود اختصاص داد، می‌تواند آرایی را از حزب لیبرال دموکرات سلب کند. اما از آنجایی که این حزب از بازنگری قانون اساسی نیز حمایت می‌کند، هرگونه پیشرفتش احتمالاً در راستای تقویت برخی اهداف حزب لیبرال دموکرات ژاپن خواهد بود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.