مذاکرات شورای امنیت برای تمدید مکانیسم کمک‌ رسانی فرامرزی به سوریه

دیپلمات‌های سازمان ملل از مذاکرات روز یکشنبه اعضای این شورا برای تمدید قطعنامه کمک‌ رسانی فرامرزی به سوریه که شب گذشته منقضی شد، خبر دادند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از العربیه، این مکانیسم که از سال ۲۰۱۴ برای ارسال کمک‌های سازمان ملل از طریق گذرگاه "باب الهوی" در مرز سوریه و ترکیه برقرار است، نیمه شب یکشنبه پس از وتوی روز جمعه روسیه علیه پیش نویس قطعنامه‌ای برای تمدید یک ساله آن، منقضی شد.

دیپلمات‌های سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفتند که مسکو همچنان بر تمدید محدود شش ماهه که قابلیت تمدید مجدد را داشته باشد، اصرار دارد.

به گفته دیپلمات‌ها، ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت برای خروج از این بن‌بست، تمدید ۹ ماهه را پیشنهاد کردند، اما مسکو به پیشنهاد خود پایبند است.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: «مذاکرات ادامه دارد».

همچنین، یک سفیر که نامش را فاش نکرد، گفت که "این موضوع مشابه مذاکرات روز جمعه همچنان مورد بحث است و تاکنون حل و فصل نشده است."

مسکو این مکانیسم را ناقض حاکمیت سوریه می‌داند و معتقد است که کمک رسانی به شمال غرب سوریه باید فقط از طریق نظام دمشق انجام شود.

یک سفیر دیگر در شورای امنیت به شرط ناشناس ماندن هویتش گفت که "روسیه موضع خود را تغییر نداده است."

چندین منبع دیپلمات هم تاکید کردند که رای گیری جدید در شورای امنیت همچنان امکان پذیر است و خاطرنشان کردند که شورا قبلاً این سازوکار را حتی پس از انقضای آن تمدید کرده بود.

در صورت عدم حصول توافق، کمک‌های بین المللی می‌تواند به اشکال دیگری که باید مشخص شود ادامه یابد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.