توافق احزاب اپوزیسیون سریلانکا برای تشکیل دولت جدید

پس از اعلام استعفای نخست وزیر و رئیس‌جمهوری سریلانکا به دنبال بزرگترین اعتراضات ضددولتی در این کشور و تصرف اقامتگاه رئیس‌جمهور توسط معترضان، احزاب اپوزیسیون سریلانکا موافقت کردند تا دولت جدیدی را تشکیل دهند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضانی که اقامتگاه گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سریلانکا را تصرف کرده‌اند، اعلام کردند تا زمانی که رئیس‌جمهور و نخست وزیر به طور رسمی از سمت خود کناره‌گیری کنند، آن‌ها همچنان در این اقامتگاه می‌مانند.

مکان اقامت فعلی رئیس‌جمهور سریلانکا مشخص نیست اما دفتر او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گوتابایا راجاپاکسه دستور داده تا فورا گاز خانگی را توزیع کنند؛ اقدامی که نشان می‌دهد وی همچنان مشغول به کار است.

سربازانی در اطراف شهر مستقر شده‌اند اما این نیروها به سادگی از دور مشغول تماشای معترضان هستند؛ معترضانی که در استخر اقامتگاه راجاپاکسه مشغول شنا و سلفی گرفتن هستند.

از سوی دیگر احزاب سیاسی اپوزیسیون سریلانکا روز یکشنبه برای توافق بر سر تشکیل دولت جدید تشکیل جلسه دادند.

«رانجیت مادوما بندرا»، یک مقام ارشد در حزب اصلی مخالف دولت (نیروی متحد خلق) گفت که گفت‌وگوهای جداگانه با احزاب و قانوگذارانی که از ائتلاف حاکم جدا شده‌اند انجام شد و جلسات بیشتری در نظر گرفته شده است.

هزاران معترض روز شنبه در کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا موانع پلیس را شکستند و اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری این کشور را تصرف کردند؛ اتفاقی به یکی از بزرگترین اعتراضات ضددولتی در این کشور بدل شد.

دو منبع از وزارت دفاع سریلانکا گفتند که رئیس‌جمهور قبل از این اعتراضات از پیش‌برنامه‌ریزی شده، ساختمان محل اقامتش را به دلیل مسائل امنیتی ترک کرده بود.

ویدئوها حاکی از آن است که صدها معترض با پرچم‌هایشان در داخل اقامتگاه رئیس‌جمهوری سریلانکا شعارهایی را علیه راجاپاکسه سرمی‌دهند.

سریلانکا این روزها با سخت‌ترین افول اقتصادی خود از زمان استقلالش در ۱۹۴۸ درگیر است. قطع مکرر و طولانی‌مدت برق‌ و کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دیگر ضروریات، گریبان مردم این کشور را گرفته است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.