واکنش بازار بی اعتماد به یک تصمیم سازی غلط

به گزارش خبرنگار ارز پرس، بورس تهران امروز در بازگشت از تعطیلات تقویمی هفته کار خود را در حالی شروع کرد که زیر فروش بی امان سهام در روزهای داغ فصل مجامع، نفس بُرید و پس از مدت‌ها تقلا برای باقی ماندن در کانال حیثیتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، امروز شاهد عقبگرد این نماگر به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی بود.

در عین حال تکاپوی بانک مرکزی در بازار بدهی و ریپو ۱۲۷ هزار میلیارد تومانی اوراق در بازار امروز در کنار رخوت و بی رمقی حقوقی‌ها برای تداوم حمایت از بازار نشان می‌دهد که روزهای روشنی دستکم در میان مدت برای بازار قابل ترسیم نیست.

در بازارهای جهانی نیز بازگشت دوباره کرونا در چین و قرنطینه‌های سفت و سخت این غول بزرگ مصرف کننده انرژی دنیا باعث شد تا قیمت کامادیتی ها دوباره با افت محسوسی مواجه باشند. در این زمینه اقدام آمریکا برای افزایش نرخ بهره و با هدف تقویت دلار باعث شده تا همچنان ترس از ریزش قیمت‌ها بر بازارهای جهانی بویژه در اونس جهانی حاکم باشد.

در بازار سرمایه اما این روزها نگرانی عمده معامله گران بی اعتمادی به سیاست گذاری ها و تصمیم‌هایی است که می‌تواند آینده سرمایه گذاری در بازار سهام را تیره و تار کند. یکی از این تصمیم سازی ها در کنار احتمال تغییر نرخ بهره بانکی می‌توان به تصمیم احتمالی نمایندگان مجلس برای انتقال اختیارات بورس‌های کالایی به وزارت صمت به بهانه طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌ها اشاره کرد که در صورت تصویب مجلس علاوه بر ضرر و زیان به عموم سهامداران بازار سرمایه می‌تواند جریان جدیدی از امضاهای طلایی و معاملات غیر شفاف در اتاق‌های تاریک وزارت صمت را برپا کند.

بر اساس این گزارش، امروز دوشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۱۰ هزار و ۷۵۰ واحدی به یک میلیون و ۴۸۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۶۰۸۹ واحدی عدد ۴۰۹ هزار و ۷۴۰ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با ۶۶۴۱ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۲۱ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۲۵ هزار و ۴۶۱ واحد کاهش، به عدد ۲میلیون و ۹۸۹ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۴۴ هزار و ۲۷۳ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۲۱۸ واحد کاهش به رقم ۱۹ هزار و ۸۲۶ واحد دست یافت. در این بازار، طی روزجاری ۳ میلیارد و ۹۹۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۲۹ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ ۱۲۷ هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان مربوط به عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار اوراق بدهی فرابورس بود.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر کاهش امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای "فارس" با ۱۲۴۲ واحد، "فملی" با ۹۱۳ واحد و "شپنا" با ۷۲۳ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "فولاد" با ۲۲۳۰ واحد، "ومعادن" با ۵۳۷ واحد و فولاد خوزستان با ۶۰ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.