تاکید وزیر خارجه استرالیا به اتحاد همسایگان در اقیانوسیه

وزیر خارجه استرالیا امروز (سه شنبه) به کشورهای جزیره‌ای واقع در اقیانوسیه تاکید کرد تا در چالش‌های مشترک رقابت استراتژیک آمریکا-چین، تغییرات جوی و کرونا اتحاد داشته باشند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا در جمع خبرنگاران در "سووا"، پایتخت فیجی و پیش از اجلاس رهبران کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام گفت: رهبران اقیانوسیه با من درباره چالش‌های تغییرات آب و هوایی و کرونا صحبت کرده‌اند؛ این چالش‌ها در منطقه بیش از هر نقطه دیگری از کره زمین تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: استرالیا و نیوزیلند ثروتمندترین کشورهای شرکت کننده در این اجلاس هستند و نگرانی مشترکی درباره توافق امنیتی سال جاری میلادی بین چین و جزایر سلیمان دارند.

وزیر امور خارجه استرالیا با اشاره به جدا شدن کشور کیریباتی از این نهاد ۱۸ کشوری که ضربه‌ای جدی بر وحدت منطقه به شمار می‌رود، گفت: ما همچنان برای حضور و شرکت کیریباتی آماده‌ایم.

هم کیریباتی و هم جزایر سلیمان اخیرا موضع خود را درباره تایوان تغییر داده و خروج کیریباتی از این اجلاس به معنای تعمیق نفوذ چین در منطقه تفسیر شده است.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند نیز که روز دوشنبه وارد فیجی شده خروج کیریباتی از این اجلاس را ناامید کننده دانست.

ریچارد مارلس، وزیر دفاع استرالیا نیز در سخنرانی خود در واشنگتن دی.سی گفت که کانبرا و ایالات متحده به همکاری بیشتر برای مقابله با تهدیدهای رو به رشد در منطقه هند-پاسیفیک نیاز دارند.

وی ادامه داد، خیزش و نفوذ چین مسائل را در سراسر منطقه اقیانوسیه پیچیده کرده و استرالیا و آمریکا باید همکاری نزدیکتر و بیشتری را در سال‌های آتی داشته باشند.

وزیر دفاع استرالیا ادامه داد: ما نمی‌توانیم همین جا بنشینیم و دست رو دست بگذاریم چون در سال‌های پیش رو، ائتلاف بین کانبرا و واشنگتن نه تنها باید یک وضعیت استراتژیک‌تر را در هند-پاسیفیک عملی کند بلکه به همکاری بیشتر در ایجاد یک توازن موثرتر قدرت نظامی با هدف اجتناب از شکست فاجعه آمیز بازدارندگی نیاز دارد.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا نیز که روز چهارشنبه در فیجی خواهد بود گفته که دولتش  به هزینه‌کرد دستکم دو درصد از تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی پایبند است.

وی در سیدنی گفت: امنیت ملی و امنیت ما در منطقه هند-پاسیفیک بیش از هزینه‌های دفاعی است. من روز چهارشنبه به فیجی می‌روم تا در اجلاس کشورهای جزیره‌ای اقیانوسیه شرکت کنم و در آنجا همسایگان ما در اقیانوس آرام می‌فهمند که تغییرات جوی یک مساله امنیت ملی است.

نخست وزیر استرالیا همچنین ادامه داد: در ضمن، آنها به مساله پی می‌برند که در مرکز امنیت ملی هستند و من به دنبال بررسی این مساله هستم که باید با مقام‌های ارشد کشورهای حوزه اقیانوس آرام صحبت کنم.

در پی پاندمی کرونا، اجلاس فیجی نخستین فرصت برای دیدارهای رو در رو از ۲۰۱۹ و زمانی است که این اجلاس در کشور تووالو برگزار شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.