برگزاری مراسم بزرگداشت شینزو آبه در توکیو

مراسم بزرگداشت شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن که هدف ترور قرار گرفت، امروز (سه‌شنبه) در محفلی خصوصی با حضور اعضای خانواده و بستگانش انجام شد، با این حال حضور گسترده مردمی مقابل معبد محل برگزاری مراسم در توکیو چشمگیر بود.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شینزو آبه جمعه گذشته حین سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی در شهر نارا در جنوب ژاپن به ضرب گلوله از پای درآمد و جان باخت. به دنبال آن، موضع حزب حاکم او در انتخابات مجلس علیا تقویت شد.

ضارب مردی ۴۱ ساله به نام "تتسویا یاماگامی" است که در بازداشت به سر می‌برد. او به پلیس گفت که آبه را از آن بابت هدف قرار داد که گمان می‌کرد این سیاستمدار با سازمانی که او از آن منزجر است، ارتباط داشت.  

گرچه مراسم گرامیداشت آبه صرفا با حضور اعضای خانواده و نزدیکان او بود اما صف‌های طویلی از مردمی تشکیل شد که برخی از آنها لباس سیاه به تن کرده و برای ادای احترام به معبد "زوجو" آمده بودند.

تسوکاسا یوکاوا ۴۱ ساله که آبه را "نخست‌وزیری فوق‌العاده" توصیف می‌کند که "کارهای بسیاری برای ارتقا جایگاه ژاپن در عرصه جهانی انجام داد"، می‌گوید: نتوانستم بر این غم و اندوهم غلبه کنم و برای همین برای گذاشتن گل و خواندن دعا به اینجا آمدم.   

یوکو تاکهیسا که پرستاری ۵۱ ساله است و در نزدیکی توکیو زندگی می‌کند، گفت: نفرت‌انگیز است. کارهای زیادی می‌شد برای جلوگیری از این اتفاق انجام داد. با وجود اینکه گزارش‌هایی هست از اینکه ضارب قبل از حمله تفنگ دست‌سازش را امتحان کرده بود، هیچکس او را به پلیس گزارش نداد.

ساتوشی نینویو، رئیس کمیسیون ملی امنیت عمومی ژاپن که ناظر بر پلیس است و در کابینه هم جایگاه دارد، امروز متعهد شد که بررسی کاملی از هرگونه قصور امنیتی انجام دهد. با این حال پلیس محلی ژاپن به وجود نواقصی در برنامه حفاظت از این سیاستمدار عالی‌رتبه که در روز روشن هدف تیراندازی قرار گرفت، اذعان دارد.

ترور شینزو آبه موجی از خشم و بهت در جهان به راه اندخت. وزیر خارجه ژاپن می‌گوید که بیش از ۱۷۰۰ پیام تسلیت از سمت ۲۵۹ نهاد بین‌المللی، کشور و منطقه رسیده است.   

پس از مراسم امروز، جسد آبه به چند مکان سیاسی توکیو مثل سکونتگاه نخست‌وزیری و پارلمان این کشور برده می‌شود. انتظار می‌رود یک گرامیداشت عمومی در تاریخ دیگری برگزار شود و رهبران سیاسی ارشد جهان در آن شرکت داشته باشند اما هنوز تاریخی تعیین نشده است. در محفل خصوصی امروز که به میزبانی همسر آبه برگزار شده، رسانه‌ها اجازه حضور نداشتند.

انتهای پیام   

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.