حضور دوباره ناو نیروی دریایی آمریکا در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی

یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا بار دیگر امروز (شنبه) در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپارتلی حاضر شد که این دومین حضور و دریانوردی در یک هفته گذشته در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی به شمار می‌رود.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه ارتش چین اعلام کرد که همین ناو نیروی دریایی آمریکا به نام "USS Benfold" را از منطقه بیرون کرده، وقتی که داشته در آب‌های مورد مناقشه جزایر پاراسل دریانوردی می‌کرده است.

آمریکا به صورت منظم آنچه را که "عملیات دریانوردی آزاد" می‌نامد در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی انجام می‌دهد و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی چین و دیگر کشورهای مدعی را در منطقه به چالش می‌کشد.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۲ ناوشکن آمریکایی بنفولد در آب‌های دریای چین جنوبی در نزدیکی جزایر اسپارتلی عملیات دریانوردی آزاد بر اساس قوانین بین‌المللی انجام داد.

حضور دوباره ناو نیروی دریایی آمریکا در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی

چین می‌گوید آزادی دریانوردی یا پرواز بر فراز حریم هوایی این آب‌های مورد مناقشه را تایید نمی‌کند و دولت واشنگتن را به انجام اقدامات تحریک آمیز عمدی و تنش‌زایی در منطقه متهم می‌کند.

روز دوشنبه ششمین سالگرد حکم دادگاه بین‌المللی است که ادعای چین را درباره مالکیت دریای چین جنوبی بی اعتبار اعلام کرد؛ چین هرگز چنین حکمی را قبول نکرده است.

دولت پکن همواره مدعی مالکیت تمام این آب‌ها بوده است. در این میان کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز مدعی مالکیت آن هستند.

چین جزایر مصنوعی در برخی از نواحی دریای چین جنوبی ایجاد کرده که دارای فرودگاه هستند و همین مساله نگرانی‌هایی را درباره تنش در منطقه از سوی پکن ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.