نماینده ترکیه در شورای امنیت: حمله دهوک کار ما نبود/ نمی‌خواهیم روابط‌مان با عراق دچار آسیب شود

نماینده ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل امروز (چهارشنبه) بار دیگر مسئولیت حمله توپخانه‌ای به استان دهوک در شمال عراق را به عهده حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انداخت".

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری شفق نیوز، نماینده ترکیه در سخنرانی امروز خود در نشست این شورا که به درخواست عراق و برای بررسی حمله ترکیه به دهوک برگزار شد، اظهار کرد: "ما بر حفظ حاکمیت و وحدت تاکید می‌کنیم در حالی که تروریست‌های حزب کارگران کردستان آنها را نقض می‌کنند و مقامات عراقی هیچ کنترلی بر شهر سنجار ندارند".

نماینده ترکیه در سازمان ملل در ادامه گفت: "حزب کارگران کردستان مسؤول قتل حدود ۴۰ هزار تن در کشورم است همانگونه که دولت عراق بر اساس قوانین بین‌المللی مسؤول متوقف کردن فعالیت‌های این حزب است".

او افزود: "نمی‌پذیریم عراق و یا هر کشور دیگری نقطه آغاز حملات تروریست‌ها باشد، همچنین نمی‌خواهیم در نتیجه حساب و کتاب‌های سیاسی در عراق، به روابط‌مان با این کشور آسیبی وارد شود".

این مسؤول ترکیه‌ای مدعی شد: "فورا پس از وقوع این حمله با دولت عراق و اقلیم کردستان تماس گرفتیم و آمادگی ترکیه را برای در پیش گرفتن تمامی اقدامات لازم جهت رسیدن به واقعیت اعلام کردیم".

نماینده ترکیه در شورای امنیت در ادامه گفت: حزب کارگران کردستان کنترل ۱۰ هزار کیلومتر مربع از خاک عراق را در اختیار دارد.

در همین حال، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در جلسه امروز شورای امنیت حمله توپخانه‌ای ترکیه به روستای برخ در شهر زاخو واقع در استان دهوک را محکوم کرده و کشتار غیرنظامیان را کاری غیر قابل قبول دانست.

گرینفیلد با تاکید بر اینکه مردم عراق سزاوار آینده‌ای درخشان هستند، خواستار احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق شد.

این اظهارات نماینده ترکیه در شورای امنیت درحالی ایراد شد، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در جلسه شورای امنیت از این شورا خواست تا به مسئولیت‌های خود در حفظ صلح و امنیت بین المللی عمل کند و بر اهمیت صدور یک قطعنامه فوری برای وادار ترکیه به خروج نیروهای نظامی خود از تمام خاک عراق تاکید کرد.

او همچنین خواهان الزام دولت ترکیه برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله دهوک شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.