فشار تل‌آویو بر واشنگتن برای نهایی کردن توافق مرزی با لبنان در میان خوش‌بینی‌ مقامات اسرائیل

برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی، آمریکا را برای تکمیل توافق با لبنان پیش از ماه سپتامبر تحت فشار گذاشته است.

به گزارش ارز پرس، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، به دنبال تهدیدهای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی، نیر دفوری، خبرنگار مسایل نظامی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار کرد: اسرائیل آمریکا را تحت فشار گذاشته تا توافق میان لبنان و اسرائیل را قبل از ماه سپتامبر که موعد استخراج گاز است، نهایی کند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، این ماه همان مهلت مطرح شده از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان است. نصرالله چند هفته پیش از آغاز راه‌اندازی سکوی گازی کاریش، سقف تهدیدها علیه اسرائیل را بالا برد و تهدید کرد، در صورتی که این سکو راه‌اندازی شود، به تمامی سکوهای گاز اسرائیل حمله خواهد کرد؛ چراکه بخشی از کاریش در خاک لبنان واقع است.

دفوری در ادامه گفت: مذاکرات درباره مرزهای دریایی به بن‌بست رسیده‌اند، اسرائیل خواستار پایبندی حزب‌الله به توافقی است که با لبنان امضا خواهد کرد، این اتفاق هنوز نیفتاده است، بنابراین اسرائیل، آمریکا را برای نهایی کردن توافق تا ماه سپتامبر که موعد استخراج گاز و مهلت تعیین شده از جانب نصرالله است، تحت فشار می‌گذارد.

این خبرنگار مسایل نظامی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: اسرائیل عملیات حمایتی بسیار گسترده‌ای را چه در اطراف سکوی گازی کاریش و چه در اطراف آب‌های اقتصادی اسرائیل آغاز کرده است که شامل گشت‌زنی‌های نیروی دریایی و آماده‌باش جنگنده‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی در دریا و در نقاط مشخص در شمال اراضی اشغالی جهت آمادگی برای هر گونه احتمال و تغییر و تحولی است.

ایتای بلومنتال، تحلیلگر مسایل نظامی شبکه ماهواره‌ای کان هم اظهار کرد: دو موسسه امنیتی و نظامی اسرائیل چند هفته‌ای است که وضعیت آماده‌باش گسترده‌ای را اعلام کرده‌اند و در ادامه نصرالله تهدید کرد که قطعا موجب تشدید حفاظت‌ها می‌شود.

رسانه‌های اسرائیلی از حدود یک هفته قبل اعلام کردند که یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا خواسته در اسرع وقت توافقی را با لبنان درباره مرزهای دریایی نهایی کند.

اشنایدر وعمیدرور، تحلیلگر مسایل عربی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: نصرالله تنها به حمله به کاریش تهدید نکرد بلکه تمامی سکوهای گازی اسرائیل در دریای مدیترانه را تهدید کرد و این به منزله افزایش یک باره و چندین درجه‌ای تهدیدات است.

وعمیدرور افزود: نصرالله این سخن را زمانی بیان کرد که در پشت صحنه، مذاکراتی میان اسرائیل و لبنان از چند هفته قبل و با شتاب بالایی از طریق میانجی آمریکایی در دست انجام بودند.

این تحلیلگر مسایل عربی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: این مذاکرات آنگونه که به نظر می‌رسد و آنگونه که ما از گزارش‌های طرف لبنانی فهمیدیم، در حال نزدیک شدن به مرحله تفاهم و توافق است.

از سوی دیگر مرکز پخش رژیم صهیونیستی "کان" روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد، برخی مسؤولان اسرائیلی بر این باور هستند که اختلاف‌نظر دریایی با لبنان رو به پایان بوده و در آستانه دستیابی به راه‌حل است.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا هفته آینده همراه با جدول کاری برای یک توافق وارد لبنان شود، توافقی که در واقع به منزله راه‌حلی میانه برای خواسته‌های اسرائیل و لبنان درباره سکوی گازی کاریش است.

دولت لبنان ماه گذشته میلادی به ورود یک فروند کشتی متعلق به شرکت Energean به سواحل دریای مدیترانه برای توسعه میدان گازی کاریش اعتراض کرد.

در مقابل بنی گانتس، وزیر جنگ، یائیر لاپید، وزیر خارجه و کارین الهرار، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در بیانیه مشترکی موضعگیری رسمی این رژیم درباره سکوی کاریش را اعلام کرده و توضیح دادند که این سکوی حفاری هرگز از منطقه مورد مناقشه میان اسرائیل و لبنان، گازی استخراج نخواهد کرد.

در سال ۲۰۲۱ مذاکرات رسمی میان نمایندگان رژیم صهیونیستی و لبنان برای رسیدن به توافقی درباره مرزهای دریایی‌شان آغاز شد.

همزمان یک مسؤول اسرائیلی مدعی شد، "حمله حزب‌الله به سکوی کاریش با پاسخ نظامی اسرائیل مواجه خواهد شد".

سایت روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز گزارش داد، اسرائیل در چند روز گذشته درراستای آمادگی برای راه‌اندازی سکوی کاریش، از طریق برخی کانال‌های دیپلماتیک و نظامی پیام‌های هشدارآمیزی را برای حزب‌الله فرستاد و تهدید کرد، اگر حزب‌الله دوباره به سکوی کاریش حمله کند، پاسخ ما شدید خواهد بود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.