جزئیاتی از لایحه مقابله با قاچاق انسان و اعضای بدن/لایحه در دستورکار مجلس

حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس، در تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به لایحه مقابله با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبور‌دهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور، گفت: کار رسیدگی به این لایحه در کمسیون قضایی به پایان رسیده و لایحه جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

وی با بیان اینکه کلیات لایحه مقابله با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور  در جلسه 31 خرداد ماه سال گذشته در کمسیون قضایی به تصویب رسید، افزود: در این جلسه مقرر شد که لایحه برای بررسی جزئیات به کارگروه تخصصی کمیسیون ارجاع شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس بیان کرد:پس از ارائه گزارش کارگروه درباره لایحه مذکور، جزئیات لایحه در صحن کمسیون بررسی و به تصویب رسید.

حجت الاسلام نوروزی در تشریح بخشی از جزئیات لایحه مقابله با قاچاق انسان و اعضای بدن  ، گفت:طبق مصوبه کمیسیون قضایی، هر ایرانی که از مبادی مجاز بدون گذرنامه و یا اسناد در حکم گذرنامه از کشور خارج شود به مجازات درجه 7 محکوم می‌شود؛ اگر فرد از طریق مبادی غیرمجاز بدون گذرنامه و یا اسناد، خارج شود مجازاتش یک درجه تشدید و به مجازات درجه 6 محکوم می‌شود.

وی افزود:همچنین  کمیسیون مصوب کرده که اگر شخصی برای اخذ گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه و یا اسناد اقامتی به نام خود یا دیگری کاری خلاف  مانند شهادت کذب ، اسناد، مدارک و اطلاعات خلاف واقع متعلق به شخصی غیر از متقاضی را برای مراجع ذیصلاح ارائه کند یا به مخفی کردن موضوعاتی بپردازد که در تشخیص تابعیت و هویت شخص موثر باشد، به جزای نقدی و مجازات یا حبس درجه 6 محکوم می‌شود.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه  اعضا، اگر فردی از گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه یا اسناد اقامتی استفاده و همچنین از اسناد و اوراق هویتی متعلق به غیر برای معرفی هویت و تابعیت خود استفاده کند، به حبس یا جزای نقدی درجه 6 محکوم می‌شود.

حجت‌الاسلام نوروزی تاکید کرد:همچنین طبق مصوبه اعضای کمیسیون چنانچه شخصی مرتکب جعل گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه یا مجوز اقامت شده و یا با علم به مجهول بودن از آنها استفاده کند، به مجازات درجه 5 محکوم می‌شود. اساس یکی از مصوبات زنان، اطفال یا نوجوانانی که به تبع همسر یا سرپرست قانونی خود ورود یا خروج غیرمجاز به کشور داشته باشند مشمول مجازات‌های کیفری پیش بینی شده در این قانون نخواهند بود اما از کشور ایران اخراج می‌شوند.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه‌ای، قربانیان ناشی از جرم قاچاق با تشخیص دادگاه به کشورهای متبوع خودشان بازگردانده می‌شوند.

سخنگوی کمسیون قضایی مجلس در پایان بیان کرد به دنبال این هستیم با جمعآوری امضا لایحه قاچاق انسان و اعضای بدن  را فوریتی کنیم تا هر چه زودتر در جلسه علنی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: این لایحه چند هفته‌ای است که در دستورکار صحن علنی قرار دارد اما نوبت رسیدگی آن نرسیده است.

انتهای‌پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.