ضرر 174 میلیارد دلاری بزرگترین صندوق ثروت دولتی جهان

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک بیانیه رسمی گزارش داد که صندوق بازنشستگی دولتی نروژ NBIM، در نیمه اول سال جاری میلادی بیشترین ضرر و زیان در تاریخ خود را متحمل شد.

بر اساس این گزارش، این صندوق زیان 174 میلیارد دلاری یا 14.4 درصدی را ثبت کرده است. ارزش کلی صندوق بازنشستگی دولتی نروژ 1.2 تریلیون دلار تخمین زده می شود که آن را به بزرگترین صندوق دارایی مستقل در جهان تبدیل کرده است.

صندوق بازنشستگی دولتی نروژ معادل حدود 1.5 درصد از هر شرکت بورسی روی کره زمین را در اختیار دارد و در نیمه اول سال 2022 تقریباً 36.8 میلیارد دلار ورودی داشته است.

با این حال، حرکت نزولی بازارهای ارز و سهام بر ارزش آن تأثیر گذاشته است. سبد سهام این صندوق به شدت آسیب دید و 17 درصد کاهش یافت و بیشترین ضرر ناشی از سرمایه گذاری آن در شرکت مادر فیس بوک یعنی متا بود.

ارزش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در صندوق‌های درآمد ثابت 9.3 درصد کاهش یافت و سهام شرکت‌های فناوری در پرتفوی آن 28 درصد سقوط کرد.

سرمایه‌گذاری این صندوق در پروژه‌های زیربنایی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به زیان 13.3 درصدی شد. تنها بخشی که صندوق دولتی نروژ در آن سود قابل توجهی داشت، بخش انرژی بود که این سرمایه‌گذاری‌ها 13 درصد بازده داشتند.

علی‌رغم زیان‌ها، نیکولای تانگن، مدیر عامل صندوق، نسبت به آینده آن خوش‌بین است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این صندوق اکنون آنقدر بزرگ است که مبالغ آن بسیار زیاد می شود... اما ما یک سرمایه گذار بلندمدت هستیم، بنابراین باید این نوع نوسانات را تحمل کنیم. چیزی که این بار غیرمعمول بود این است که ما هم در سهام و هم در اوراق قرضه پول از دست دادیم.

با این حال، تانگن به سرمایه گذاران در مورد "دوران سخت" پیش رو هشدار داد.

وی در مصاحبه ای با فایننشال تایمز گفت: بازارها در یک خط مستقیم پایین نمی‌روند و من نگران هستم که ممکن است روزهای سختی را برای یک دوره طولانی داشته باشیم. این خطر وجود دارد که ما هنوز بدترین شرایط را ندیده باشیم.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.