هیئتی از اپوزیسیون ترکیه‌ برای بررسی همکاری‌های نظامی به دمشق می‌رود

کمی پس از آنکه وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد گفتگویی میان دستگاه‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه در دست انجام است، رهبر حزب اپوزیسیون "وطن" این کشور اعلام کرد قصد دارد در راس هیئتی به دمشق سفر کند.

به گزارش ارز پرس، دوغو پرینچک، رئیس حزب اپوزیسیون "وطن" ترکیه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد: برای سفری به دمشق در راس هیئتی داخلی در سپتامبر آتی جهت بررسی همکاری‌های نظامی میان دو کشور علیه تشکل‌های تروریستی و در راس آنها حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) برنامه‌ریزی می‌کنم.

پرینچک اظهار کرد: هیچ اطلاعات خاصی درباره این سفر به دولت ترکیه ندادیم و نمی‌دانیم با آن موافقت می‌کند یا نه اما قصد داریم پیش از سفر به دمشق، جلسه‌ای با دولت داشته باشیم و اطلاعات لازم را در اختیار آن قرار دهیم.

رئیس حزب اپوزیسیون "وطن" ترکیه در ادامه گفت: ما در حال برنامه‌ریزی برای انجام سفری به دمشق جهت بررسی همکاری‌های نظامی میان سوریه و ترکیه علیه تشکل‌های تروریستی جدایی طلب و افراطی هستیم، هیئتی که به دمشق می‌رود، شامل برخی وزرا و سفرای سابق و چهره‌های نظامی و ژنرال‌های بازنشسته خواهد بود.

او افزود: ماموریت این هیئت پاکسازی سوریه از سازمان‌های تروریستی جدایی‌طلب همانند حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق کرد و تشکل‌هایی همانند داعش از طریق همکاری میان ترکیه، سوریه، روسیه و ایران و ایجاد بستری برای بازگشت پناهجویان سوریه به کشورشان خواهد بود و به این ترتیب مشکل پناهجویان و تروریسم جدایی‌طلب به صورت ریشه‌ای حل می‌شود.

پرینچک در ادامه گفت: همچنین ما به دنبال تشکیل ائتلافی امنیتی از طریق همکاری‌ها میان سوریه و ترکیه علیه تهدیدهای آمریکا، اسرائیل، یونان و کشورهای ساحلی شرق دریای مدیترانه هستیم.

این چهره اپوزیسیون ترکیه درباره همکاری میان سوریه و ترکیه گفت: این همکاری‌ها شامل توسعه روابط دیپلماتیک نیز خواهد بود، منظور ما از همکاری دو کشور، همکاری‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی است و همکاری‌های نظامی در راس اولویت‌های ما قرار دارد.

او در ادامه تاکید کرد: ایجاد روابط دیپلماتیک میان آنکارا و دمشق برای رسیدن به این هدف کافی نیست و همکاری نظامی نقش بسزایی در حل مشکل تروریسم و پناهجویان خواهد داشت.

رئیس حزب اپوزیسیون "وطن" ترکیه درباره اینکه آیا هیئت ترکیه در سفر به دمشق شروط خود برای عادی‌سازی روابط با سوریه از جمله عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای از سوریه را بررسی خواهد کرد یا نه، گفت: قطعا این موضوع را با طرف سوری بررسی خواهیم کرد، ما پیشنهاد می‌دهیم شمال سوریه از تروریست‌ها پاکسازی شود تا شرایط مناسب برای عقب‌نشینی تمامی نظامیان خارجی از سوریه از جمله ارتش ترکیه فراهم شود.

پرینچک افزود: حضور نیروهای ترکیه‌ای در سوریه به نفع سوریه است و زمانی که آمریکا از این کشور خارج شود و سوریه از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان تحت حمایت خود پاکسازی شود، نیازی به حضور نیروهای ترکیه‌ای و دیگر نظامیان خارجی در آنجا وجود ندارد.

 او ادامه داد: دولت سوریه می‌داند زمانی که از تشکل‌های تروریستی که تمامیت ارضی آن را تهدید می‌کنند، پاکسازی شود، حضور ارتش ترکیه در این کشور هیچ معنی ندارد اما ترکیه باید در پاکسازی سوریه از این نهادها مشارکت داشته باشد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پیشتر ضمن بیان اینکه در حال حاضر گفتگویی میان دستگاه‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه برقرار است، اعلام کرده بود که نباید شروطی برای گفتگو با دولت سوریه وجود داشته باشد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.