ضرورت شفاف سازی فروش ماهانه در مزایده الکترونیکی اموال تملیکی/ چرا فروش از طریق حراج حضوری 40 درصد افت کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، سازمان اموال تملیکی به صورت عمده از سه روش مختلف اقدام به فروش اموال منقول و غیر منقول تملک شده می‌نماید؛ مزایده الکترونیکی اموال منقول و غیرمنقول هر ماه برگزار می‌شود، این درحالی است که امار تفکیکی ارقام فروش از این طریق در سایت سازمان امول تملیکی وجود ندارد.

نکته حائز اهمیت اینکه سقف معاملات کوچک در این نوع فروش الزامی نیست و بر  این اساس می‌توان حدس زد که عمده ارقام حاصل از فروش این سازمان از طریق مزایده های الکترونیک محقق می شود.

نکته بعد اینکه بایستی سازوکارهای مشخص برای اعلام جزئیات مزایده‌های اموال غیر منقول در اختیار این سازمان، طراحی شود.

لازم به ذکر است، هم اکنون یک مزایده اموال غیر منقول  تا نیمه شهریور ماه در حال اجراست اما اطلاعات مربوط به بیش از 160 ملک حاضر در این مزایده در سایت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی موجود نیست. این نوع مزایده های به خصوص در مورد اموال غیر منقول به قدر حساسیت دارد که پیشنهاد می‌شود سازمان اموال تملیکی جزئیات مربوط به املاک حاضر در مزایده آتی را از قبل اطلاع رسانی کند.

دوم؛ نگاهی به وضعیت حراجهای حضوری در دو سال اخیر

نکته مهم دیگر در خصوص حراج حضوری است، در دوره شیوع کرونا این نوع حراج عملا متوقف شده و فروش سازمان نیز در آن برهه افت چشم گیری کرده بود، این درحالی است که از سال 1400 مجددا فروش از این طریق در دستور کار قرار گرفته و حتی امارهای مربوطه به تفکیک ماه در سایت سازمان قابل مشاهده است. بررسی جزئیات فروش از طریق حراج حضوری نشان میدهد میزان فروش نقطه به نقطه از این روش نسبت به سال قبل حدود 40 درصد افت کرده است.

تاریخ 23آذر1400 25 دی 1400 بهمن 1400 25 اردیبهشت1401 28 خرداد 1401 28 تیر1401 29 مرداد 1401
میزان فروش 380 میلیارد 350 میلیارد تومان لغو شد 113 میلیارد تومان 258 میلیارد 270 میلیارد 160 میلیارد تومان

سوم؛ ماجرای برگزاری یک دور حراج الکترونیکی در سازمان اموال تملیکی/ اقدام مهمی که 9 ماه  است متوقف شده!

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سال گذشته اعلام کرده بود در پی رونمایی وزیر امور اقتصادی و دارایی از سامانه حراج سازمان اموال تملیکی، برگزاری اولین حراج الکترونیکی این سازمان از دی ماه اغاز خواهد شد.
در این بیانیه تاکید شده بود، به منظور مشارکت فراگیر هزاران متقاضی در اقصی نقاط کشور و ایجاد فضای شفاف و رقابتی و همچنین  ایجاد فرصت‌های منصفانه میان مردم، حراج الکترونیک شماره 140006 اموال منقول استان تهران با بهره گیری از سامانه حراج الکترونیک، برگزار خواهد شد. همچنین اعلام شده بود، متقاضیان می‌توانند جهت ثبت نام، ثبت کیف پول الکترونیکی، اطلاع از فهرست کالاهای مطرح در حراج الکترونیک،  شرایط عمومی فروش و رویت شماره تلفن و آدرس مدیریت اموال تملیکی استان تهران، به نشانی www.haraj.tamliki.ir مراجعه نمایند.همچنین بازدید از کالاهای مطرح شده در حراج الکترونیک امکان‌پذیر خواهد بود. کیف پول خریداران می‌بایست به میزان 20 درصد مبلغ هر پیشنهاد اعتبار داشته باشد.

همه اینها درحالی است که تنها دوره برگزار شده از حراج حضوری همان مرحله‌ای بود که در سال قبل برگزار شد، یعنی در 9 ماه اخیر هیچ گونه حراجی به صورت الکترونیکی برگزار نشده است.

این سه مورد روشهای عمده فروش در سازمان اموال تملیکی است، البته بعضا از روش مذاکره ای نیز استفاه میشود، به هر حال در گزارش بعدی به جزئیات بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت و جزئیات تفکیکی پاسخ به این موارد از طرف سازمان اموال تملیکی نیز منتشر خواهد شد. به عنوان مثال رئیس سازمان اموال تملیکی اخیرا اعلام کرده است ارقام حاصل از فروش در مزایده های الکترونیکی به تفکیک هر ماه شفاف خواهد شد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.