نشست سه‌جانبه فیلیپین، ژاپن و آمریکا برای مقابله با چین

یک دیپلمات آمریکایی پیش از نشست سه‌جانبه با فیلیپین و ژاپن، تحرکات دریایی رو به رشد چین را به عنوان "تهدیدی علیه امنیت آبراه‌های منطقه هند-پاسیفیک" مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارنظر از سوی "ریموند گرین" معاون هیات دیپلماتیک آمریکا در ژاپن در حالی مطرح شده که دولت واشنگتن به دنبال تقویت همکاری‌های امنیتی با متحدانش در منطقه یعنی فیلیپین و ژاپن است.

این دیپلمات آمریکایی همچنین گفت: بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی و اقدامات خصمانه از سوی پکن با هدف افزایش کنترل چین بر منطقه است. به ویژه، اقدامات خصمانه دریایی فزاینده چین امنیت آبراه‌های ما را تهدید می‌کند.

وی همچنین در یک نشست خبری پیش از دیدار مقام‌های سه کشور گفت: هیچ کشوری قادر نیست با ارعاب و تهدید بر آب‌های منطقه هند-پاسیفیک تسلط یابد. چنین اقداماتی درست نیست و ما از پکن می‌خواهیم تا از این اقدامات تحریک‌آمیز دست بکشد.

این دیپلمات همچنین گفت: اقدامات و تلاش‌های پکن شامل نظامی کردن دریاهای چین شرقی و جنوبی،‌ ارعاب و تهدید کشتی‌های ماهیگیری خارجی و سایر کشتی‌ها و همچنین خالی کردن منابع دریایی و محیط زیستی است.

چین پس از ایالات متحده رتبه دوم را در هزینه‌های نظامی دارد و به سرعت در حال مدرن‌سازی نیروهای خود است. این کشور می‌گوید که ارتش چین صرفا برای دفاع و حفاظت از حقوق حاکمیتی خود است.

ژاپن، چین را یک تهدید امنیت منطقه‌ای می‌بیند و درباره رشد تنش‌ها پیرامون تایوان که پکن آن را بخشی از قلمروی خود می‌داند، نگران است. توکیو همچنین نگران افزایش همکاری بین چین و روسیه و فعالیت‌های مشترک نظامی پیرامون ژاپن از جمله مانورهای مشترک با گلوله‌های واقعی در سواحل شمالی ژاپن است.

"کیمی اونودا"، معاون وزیر دفاع ژاپن نیز در این نشست خبری گفت، دولت‌های توکیو و مانیل به عنوان دو کشور دریایی چالش‌های امنیتی مشترکی دارند که شامل تلاش‌هایی از سوی دیگر کشورها برای تغییر موقعیت کنونی در دریاهای چین شرقی و جنوبی می‌شود.

کاردار هیات فیلیپین در توکیو نیز گفت، پیشبرد همکاری در میان سه کشور آمریکا، فیلیپین و ژاپن برای کمک به حفاظت از منافع دریایی فیلیپین مهم است.

حدود ۲۰ مقام امنیتی دریایی و کارشناس در این حوزه از سه کشور مذکور قرار است به بررسی همکاری امنیتی دریایی در این اجلاس دو روزه بپردازند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.