کتاب‌های درسی در چه محورهایی تغییر می‌کند؟/ افزایش یا کاهش حجم مسئله اصلی نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس؛ حجت‌الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی امروز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: نیازمند تقویت سرمایه انسانی هستیم و بخش زیادی از کارشناسان در حال بازنشستگی هستند و نیازمند حضور نیروهای تازه نفس هستیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه 47 هزار تن کاغذ و 4 هزار تن مقوا برای تولید کتاب‌های درسی نیاز داریم، افزود: مقوا همیشه از خارج کشور وارد می‌شد و امسال 4 هزار تن مقوا توسط شرکت داخلی تولید می‌شود و 30 هزار تن کاغذ یعنی 67 درصد نیاز ما توسط شرکت چوب و کاغذ مازندران تولید می‌شود. خرید مقوای ایرانی به لحاظ قیمت تغییر چندانی در تولید کتاب‌های درسی ندارد اما مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چاپ و توزیع کتاب‌های درسی، گفت: امسال 149 میلیون و 500 هزار جلد کتاب سفارش چاپ دادیم و فرآیند آن از مهر 1400 آغاز شده است و کتاب‌ها از  10 شهریور از مناطق به مدارس توزیع شده است.

لطیفی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم به تمام اتباع کتاب‌های درسی برسد اما جانمایی و ثبت‌نام آنها گاهی با تاخیر همراه بوده است همچنین تا به امروز ثبت سفارش کتاب‌های درسی 92 درصد دانش آموزان با موفقیت انجام شده است.

وی متذکر شد: انتظار مردم مبنی بر روزآمد کردن محتوای آموزشی با اقتضائات روز، انتظار به حقی است؛  یکی از ابعاد این مسئله دوره کرونا و دیگری تغییر و تحولات فناورانه است. ما هم در زمینه روش‌ها و هم شیوه‌های ارائه محتوا و هم صلاحیت‌ها، شایستگی‌ها و توانمندی‌هایی که دانش آموزان برای زندگی در شرایط جدید نیاز دارند، باید به سمت تغییر و اصلاح حرکت کنیم. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان برای مواجهه با زیست بوم جدید پساکرونا و آموزش‌های ترکیبی برنامه‌ریزی کرده است، اظهار کرد: یکی دیگر از سیاست‌ها استفاده از ظرفیت‌های بیرونی اعم از معلمان باتجربه و پیشکسوت در کتب درسی است.

لطیفی درباره تغییرات کتاب‌های درسی از مهر 1402 عنوان کرد: در حدود 200 عنوان کتاب درسی برای مهر 1401 تغییرات جزئی و تعداد اندکی تغییرات کلی داشته‌اند، 23 عنوان کتاب نونگاشت در رشته فنی و حرفه‌ای و 13 عنوان تغییرات کلی داشتیم.

وی متذکر شد: پروژه بهسازی کتاب‌های درسی را برای سال 1402 آغاز کردیم و بر سه زمینه اصلاح فعالیت‌های یادگیری کتاب‌های درسی، غنی‌سازی و ارتقای ابعاد زیبایی‌شناختی و هنری متمرکز هستیم. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اگر یک تغییر منجر به هم خوردن ساختار کتاب درسی شود، از آن پرهیز خواهیم کرد، متذکر شد: تکالیف و تمرین‌ها در برخی کتاب‌‌های درسی باید مسئله محور و کاربردی‌تر شود همچنین برخی فعالیت‌ها و تکالیف ناظر به نگاه حل مسئله و رویکردهای فرهنگی بازسازی و بهسازی می‌شود. از کتاب‌های سال 1402 تعدادی که بدون تغییر است برای چاپ ارسال شده و تعدادی که تغییر خواهند داشت در حال بررسی است همچنین در برخی فصول کتاب مطالعات اجتماعی می‌توان نکاتی را درباره سواد رسانه‌ای اضافه کرد و برخی عناوین کتاب‌ها مانند کار و فناوری در حال تغییر است.

لطیفی ادامه داد: اگر بخواهیم آموزشی را رقم بزنیم که مطالب در تناسب با زمان آموزش باشد و توجه به توانمندی مورد نیاز دانش آموزان مورد توجه باشد باید تغییراتی در کتاب‌های درسی اعمال شود و در پروژه بهسازی مطالبی درباره فضای مجازی و هدایت تحصیلی در کتب درسی لحاظ خواهیم کرد. اکنون مسئله افزایش یا کاهش نیست بلکه به رو سازی و بهسازی کتاب‌های درسی متناسب با تغییرات و نیازهای دانش آموزان مطرح است.

ادامه دارد...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.