چارچوب هماهنگی عراق به نخست وزیر مکلف آزادی عمل داد

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق دست نخست وزیر این کشور را باز گذاشت تا وزیران دولت جدید را از میان نام‌های پیشنهادی فراکسیون‌های پارلمانی انتخاب کند یا نامزدهای جدیدی را پیشنهاد دهد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری آناتولی، چارچوب هماهنگی پس از نشستی در منزل فالح الفیاض، یکی از رهبران این ائتلاف برای بررسی تشکیل دولت جدید و حل موانع پیش روی نخست وزیر مکلف در بیانیه‌ای درباره توزیع وزارتخانه‌ها براساس سهمیه بندی اعلام کرد، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مکلف عراق مجاز است متصدیان وزارتخانه‌ها را میان احزاب یا در همان حزبی که از آن وزیرش را انتخاب کرده، تغییر دهد.

براساس این بیانیه، دو وزارتخانه کشور و دفاع و نیز انتخاب شخصیت‌های نظامی یا مدنی برای تصدی وزارتخانه‌ها از سیستم سهمیه بندی استثنا شده‌اند.

طبق تفاهمات انجام شده در فراکسیون‌های پارلمان عراق، وزارت خارجه سهم کردها، وزارت کشور سهم اهل تشیع و وزارت دفاع سهم اهل تسنن است.

همچنان موعد جلسه تصویب برنامه نخست وزیر مکلف و دادن رای اعتماد به دولت وی نامشخص است اما خبرها حاکی از آن است که السودانی کابینه خود را تکمیل کرده و پارلمان هفته بعد درمورد این موضوع تشکیل جلسه می‌دهد.

۱۳ اکتبر پارلمان عراق عبداللطیف الرشید را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کرد و او نیز به محض تصدی این پست، السودانی را مکلف کرد، مطابق با متن قانون اساسی ظرف ۳۰ روز دولت جدید را تشکیل دهد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.