ند پرایس: به دقت کنگره چین را رصد کردیم/ ادامه ارتباط دوجانبه اهمیت دارد

ایالات متحده می‌گوید کنگره حزب کمونیست چین را که رقیبی استراتژیک است، مورد ملاحظه دقیق قرار داده است و بر اهمیت باز نگاه داشتن خطوط ارتباطی تاکید دارد. این کنگره، برای سومین بار "شی" را به عنوان رهبر برگزید.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که کاخ سفید بر تمرکز دولت بایدن بر "مدیریت مسئولانه" رقابت با چین و تمایل به همکاری در زمینه‌های مورد علاقه دوجانبه تاکید دارد، دادستان‌های نیویورک گفتند که دو شهروند چینی را به تلاش برای ممانعت از تعقیب قضایی یک شرکت بزرگ مخابراتی چینی متهم کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که کنگره حزب کمونیست چین تغییری در رویکرد آمریکا در قبال پکن ایجاد نمی‌کند.

او با تاکید بر اینکه "شاید این پراهمیت‌ترین رابطه دوجانبه ما باشد" گفت: ما نتیجه بیستمین کنگره حزبی چین را رصد کردیم و از همکاری با چین، در جایی که منافعمان منطبق باشد، استقبال می‌کنیم و این شامل همکاری روی تغییرات اقلیمی و بهداشت جهانی، مقابله با موادمخدر و همچنین عدم اشاعه می‌شود.    

همچنین کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید در نشست جداگانه‌ای گفت که رهبران چین و آمریکا پنج مرتبه گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند اما او گفت که حرفی در مورد احتمال برگزاری اولین نشست حضوری این رهبران در جریان نشست ماه آتی جی ۲۰ در اندونزی ندارد.

او گفت: ما تلاش می‌کنیم تا راه‌های ارتباطی را باز نگاه داریم، از جمله در سطح رهبران. به اعتقاد ما، ادامه مکالمه‌ها ضرورت دارد و ما به این کار ادامه خواهیم داد.

روز یکشنبه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین برای سومین بار به عنوان رهبر برگزیده شد و جایگاه خودش را به عنوان قدرتمندترین حاکم چین از زمان مائو تسه‌تونگ تحکیم کرد. در دوره ریاست شی، روابط چین و واشنگتن سقوط کرده و نگرانی از درگیری این دو ابرقدرت بر سر تایوان بالا گرفته است.  

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.