میانجیگر آمریکایی متن توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی را به رئیس‌جمهور لبنان داد

میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی که شامگاه چهارشنبه وارد بیروت شده است، متن رسمی توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی جنوب را به رئیس جمهور لبنان تقدیم کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از روسیا الیوم، ریاست‌جمهوری لبنان در توییتی نوشت، میشل عون، ریس جمهور این کشور با آموس هوکشتاین، میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در حضور برخی مسئولان دیدار کرد. عون در این دیدار، نامه رسمی آمریکا در خصوص ترسیم مرزهای دریایی جنوب میان لبنان و اسراییل را دریافت کرد.

هوکشتاین طی اظهاراتی در بیروت ابراز امیدواری کرد، این توافق نقطه عطفی در عرصه اقتصادی باشد. وی گفت: امروز روز تاریخی برای دستیابی به توافقی است که می‌تواند امنیت را در دو طرف مرزها برقرار کند.

وی ادامه داد: این توافق اجازه خواهد داد اقدامات از سوی شرکت توسعه و اکتشاف توتال آغاز شود.

رسانه‌های لبنانی گزارش دادند، قرار است مراسم امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اسرائیل بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در سالن سازمان ملل در الناقوره و با مشارکت تیم مذاکره کننده اسرائیلی و اعضای هیئت‌هایی از لبنان، آمریکا و سازمان ملل برگزار شود. 

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود، در حالی که قرار است توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی روز پنجشنبه بین دو طرف به امضا برسد، کابینه یائیر لاپید به شرکت «انرجین» اجازه داد تا استخراج گاز از میدان «کاریش» را آغاز کند.

یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در دیدار با نخست وزیر هلند در تل آویو گفت: ما پنجشنبه توافق تاریخی با لبنان را امضا خواهیم کرد و اسرائیل به زودی به صادرکننده بزرگ گاز به اروپا تبدیل می‌شود.

مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف اکتبر سال ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل آغاز شد، اما این مذاکرات پس از پنج دوره در مه ۲۰۲۱ به دلیل اختلاف‌نظر دو طرف بر سر مساحت منطقه مورد مناقشه متوقف ماند و طی چند ماه اخیر بار دیگر با میانجیگری آمریکا روند مذاکرات از سر گرفته و به صورت جدی‌تر از سوی هر دو طرف دنبال شده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.