سوریه: اتهام‌زنی غرب در چارچوب کمپینی برای تضعیف امنیت و ثبات ماست

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سخنانی گفت که اصرار غرب بر برگزاری جلسات شورای امنیت درباره پرونده شیمیایی در سوریه و تکرار اتهامات غیر قابل قبول در چارچوب کمپینی برای تضعیف امنیت و ثبات سوریه صورت می‌گیرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری سانا، بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جریان جلسه شورای امنیت درباره پرونده شیمیایی سوریه اظهار کرد: پیگیری دیوانه‌وار کشورهای غربی و اصرار آنها بر برگزاری جلسات شورای امنیت درباره "پرونده شیمیایی" در سوریه با هدف تکرار همان روایت‌های متهم‌کننده غیر قابل قبول است و با وظایف آنها بر اساس منشور سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تناسبی ندارد.

وی گفت: جای تعجب است که شورای امنیت در کمتر از دو هفته دیگر به بررسی دوباره این موضوع خواهد پرداخت. این رویکرد به منزله اتلاف وقت و منابع سازمان ملل است.

صباغ افزود: برگزاری نشستی برای بررسی اثرات منفی اقدامات اجباری یک‌جانبه آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا علیه ملت سوریه که به طور فاجعه‌باری بر زندگی روزمره و تأمین نیازهای اولیه آنها تأثیر می‌گذارد، مفیدتر است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ادامه داد: اتهامات واهی این کشورها علیه سوریه هیچ مبنای قانونی و حرفه‌ای ندارد و کاملا مردود است و در چارچوب کمپین‌های سیاسی خصمانه‌ای است که از سال ۲۰۱۱ با هدف تضعیف امنیت و ثبات و از بین بردن توانمندی‌های سوریه علیه آن به راه انداخته شده است.

صباغ همچنین گفت: آمریکا و متحدان غربی آن گمان می‌کنند که با تکرار همین اتهامات و دروغ‌ها علیه سوریه، می‌توانند آن را به مردم بباورانند، اما من به آنها می‌گویم که حقیقت را نمی‌توان با سیاست‌های آشکار فشار و باج خواهی پنهان کرد.

دولت سوریه که بارها این اتهامات را رد کرده، پیش از این تعهد داده بود که سلاح‌های شیمیایی خود را امحا کند.

سوریه پس اتهامات وارده درخصوص استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه دمشق، در سال ۲۰۱۳ کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را امضا کرد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مورد انهدام زرادخانه شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی تصویب کرد. همچنین در عملیاتی که ۹ کشور از جمله روسیه در آن شرکت داشتند، حدود ۱۲۰۰ تن مواد سمی از سوریه خارج و منهدم شد.

در همین حال خود آمریکا تنها کشوری است که هنوز حتی به صورت اعلامی، سلاح‌های شیمیایی خود را معدوم نکرده و آنها را حفظ کرده است. بر اساس مفاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، آمریکا موظف است تا آخر سپتامبر سال ۲۰۲۳ عملیات انهدام تسلیحات شیمیایی خود را به پایان برساند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.