واکنش پکن به سرمایه‌گذاری لیتوانی در تایوان

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه چین امروز (سه شنبه) گفت، دولت پکن مخالف قاطع هرگونه تلاش از سوی تایوان برای تبانی با نیروهای خارجی و پیگیری استقلال این جزیره است.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات در واکنش به یک سوال درباره طرح اعلامی از سوی دولت تایوان در مورد سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیون یورویی تولید تراشه در لیتوانی مطرح شده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: تنش‌ها در تنگه تایوان در پی تبانی مقام‌های حزب حاکم دموکراتیک مترقی این جزیره با نیروهای خارجی به وجود آمده است.

لیتوانی اخیرا دفتر تجاری در تایوان باز کرده که این مساله به صورت بالقوه می‌تواند باعث افزایش تنش با چین شود.

گشایش این دفتر تجاری یکسال پس از آن انجام شد که دولت تایپه یک دفتر در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی باز کرد و با خشم شدید دولت پکن روبرو شد.

پس از افتتاح دفتر تجاری تایوان، چین سفیر خود را خارج کرد و با اتهامات مربوط به توقف ترخیص کالاهای لیتوانیایی در بنادر خود مواجه شد. این بن‌بست باعث شد اتحادیه اروپا موضوع موانع تجاری را با سازمان تجارت جهانی مطرح کند.

رئیس جمهوری لیتوانی ماه گذشتهمیلادی اعلام کرد که این اقدام تنبیهی چین و حمایت از حمله روسیه به اوکراین نشان داد که پکن یک رقیب سیستماتیک برای اتحادیه اروپاست.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.