اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی برای حفظ روستاها

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: فعالیت و رسالت‌های مهمی به مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی سپرده شده که نشان دهنده درست بودن تشکیل این مؤسسه است.

وی ادامه داد: این مؤسسه می‌تواند با توانمندی خود در ریل‌گذاری‌ها مؤثر باشد و به نوعی موفقیت وزارت جهاد کشاورزی نشان دهنده خط مشی، ایده‌ها، انرژی و ریل‌گذاری این مجموعه است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی باید مستقل از دولت‌ها پیش برود و به نوعی مانند سوزنبان در ریل قطار عمل کند.

ساداتی‌نژاد با بیان این که ریل‌گذاری توسط این مؤسسه باید با توجه به مناسبات جهانی و شرایط آن تغییر کند، تصریح کرد: با وجود این مؤسسه باید زودتر متوجه مسائل جهانی و تأثیر در حوزه غذا بشویم و به نوعی این مؤسسه باید آینده پژوه باشد.

وی با تاکید به این که این مؤسسه دیده‌بان و آینده‌پژوه است و رسالت مهمی در این زمینه دارد، یادآور شد: مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی باید بتواند از قدرت، توان و دانش لازم برای این مهم برخوردار باشد.

مقام عالی وزارت با بیان این که توانمندی کارکنان این مؤسسه برای هدایت‌گری اهمیت بسیار دارد، یادآور شد: ایران می‌تواند به قدرت غذا در جنوب غرب آسیا تبدیل شود.

وی افزود: باید علاوه بر تحقیقات علمی به زبان عشایری و روستایی با افراد صحبت کنیم و تبیین یک مسئله زمانی نتیجه خواهد داد که بتوانیم به زبان ساده آن را با مخاطبان مطرح کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تقویم‌پذیر و فصلی بودن تولیدات حوزه کشاورزی گفت: حوزه کشاورزی در اتفاقات مختلفی می‌تواند در تولیدات محصولات کشاورزی مانند سیل دخیل باشد و در حوزه آینده‌پژوهی رسالت دارد تا اولین واکنش را نسبت به این موضوعات را گوشزد کند.

به گفته وی، آینده پژوهش متولی دیگری در وزارت جهاد کشاورزی ندارد و کسی شایسته‌تر از این مؤسسه برای این موضوع نیست و این مهم یک مأموریت قطعی برای این مجموعه است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اهمیت پایداری، امنیت و قدرت حوزه غذا، یادآور شد: این مؤسسه باید جایگاه خود را در پروژه داشته باشد و دیدگاه خود را ارئه دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره بر اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی، افزود: در تغییر اقلیم و بحران‌های آبی با توجه به خرده‌مالکیت این مهم می‌تواند اقتصادی را که در روستاها دچار چالش شده است را حفظ کند؛ مهاجرت به دلیل اقتصادی نبودن روستا بوده و گردشگری کشاورزی می‌تواند به این مهم کمک کند.

به گفته وی گردشگری کشاورزی می‌تواند انقلابی در حوزه بازگشت به روستاها و حفظ آن‌ها علاوه بر اقتصادی شدن روستاها را رقم بزند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه باید تقویم جشنواره‌های محصول راه‌اندازی کنیم؛ گفت: جشنواره‌های محصولی در زمان و مکان مشخص با کمک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شود تا به گردشگری کشاورزی کمک کند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان افزود: مسلح کردن ما به ابزار و شاخص اقتصادی کمک می‌کند که بتوانیم اقتصادی حرف بزنیم.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.