انتخاب یکی از نزدیکان نتانیاهو برای پرونده‌های آشتی با بایدن و سازش با ریاض

نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکی از نزدیکان خود را برای پست مربوط به آشتی با رئیس جمهوری آمریکا و عادی سازی روابط با عربستان منصوب کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از عربی۲۱، همانند دولت‌های قبلی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا آخرین لحظه در مورد اعطای پست ویژه به یکی از نزدیکان خود یعنی رون دریمر ۵۱ ساله، سفیر سابق تل‌آویو در آمریکا با احتیاط عمل کرد؛ فردی که چشم نتانیاهو است و حتی بالاتر از آن او را برای جانشینی خود در پست نخست وزیری در آینده نامزد کرده است.

نتانیاهو او را به عنوان وزیر امور استراتژیک منصوب کرده؛ اما ماموریت واقعی او «وزیر امور خارجه در امور آمریکا، پرونده ایران و مسائل حساس و ایفای نقش اصلی در عادی سازی‌های آینده با کشورهایی مانند عربستان سعودی» است.

ایتامار آیخنر، خبرنگار سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: دریمر، وزیر جدید امور استراتژیک و یکی از اعضای کابینه سیاسی و امنیتی، نزدیک‌ترین فرد به نتانیاهو و عملا به عنوان وزیر امور خارجه در دولت جدید خواهد بود، با توجه به اینکه او مورد اعتماد نتانیاهو است تا جایی که چشم بسته او را قبول دارد و توصیه‌هایش را می‌پذیرد هرچند که دریمر بارها نتانیاهو را سردرگم کرده است؛ وقتی که او را متقاعد کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا میت رامنی، نامزد جمهوری خواه پیروز خواهد شد و آمریکا هم او را به این مساله متهم می‌کند که با وجود مخالفت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین این کشور، دریمر بود که نتانیاهو را تحریک کرد در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

او در گزارشی نوشت، انتظار نمی‌رود که حزب دموکرات جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا این موضع دریمر را فواموش کند بلکه برخی از اعضای حزب او را "کارت قرمز" می‌دانستند و سال‌ها او را بیشتر از اینکه سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن باشد به عنوان "نماینده حزب جمهوری خواه" توصیف می‌کردند. اما با این حال او را بخشیدند و به او به عنوان فرد مورد اعتماد و مهم نگاه می‌کنند که روی نتانیاهو نفوذ دارد، زبانشان را می‌داند و آمریکایی‌ها هم نحوه تعامل با او را می‌دانند و دریمر هم شناختی عمیق از همه اعضای کنگره اعم از جمهوری خواه و دموکرات دارد.

این خبرنگار سیاسی نوشت، دریمر زمانی که سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن بود با بایدن زمانی که معاون اوباما بود، روابط بسیار دوستانه‌ای داشت. او در آمریکا و انگلیس اقتصاد خوانده و از سه دهه پیش با نتانیاهو آشنا شده و سپس مشاور و یکی از نویسندگان متن سخنرانی‌های او شده است. دریمر یا گذشت زمان به دولت‌های آمریکا مخصوصا جورج بوش پسر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه او نزدیک شد. دریمر در سال ۲۰۰۳ وزیر دارایی دولت وقت رژیم صهیونیستی و بعد تا سال ۲۰۰۸ نماینده اقتصادی در واشنگتن بود و صرفا به خاطر منافع رژیم صهیونیستی تابعیت آمریکا را رها کرد.

وی در این گزارش نوشت، دریمر در انتخابات ۲۰۰۹ مشاور نتانیاهو بود و بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ به عنوان سفیر در واشنگتن فعالیت کرد و طی این سال‌ها کمک به نتانیاهو را با نوشتن سخنرانی‌های او به زبان انگلیسی و عربی ادامه داد و نتانیاهو هم به توصیه‌های او عمل می‌کرد تا جایی که وی در گفت‌وگوهای محرمانه خود دریمر را مناسبترین فرد برای جانشینی خود در آینده در پست نخست وزیری عنوان کرده و در تدوین سخنرانی‌ها و پیام‌ها او را دست راست خود می‌داند و تنها به زبان انگلیسی با او صحبت می‌کند و زمانی که در واشنگتن سفیر بود از او می‌خواست در ماه چندین مرتبه به او سر بزند.

آیخنر نوشت، یک اتاق دائمی برای دریمر نزدیک دفتر شورای امنیت "ملی" محفوظ بود و او شبانه روزی حتی روزهای جمعه و شنبه به منزل نتانیاهو آمد و شد داشت و به او در نگارش زندگی نامه اش کمک کرد. او حتی از نزدیکان ساره، همسر نتانیاهو بود و نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌واست به هر قیمتی که شده او را وارد دولتش کند به همین دلیل ابتدا به او سمت ریاست امنیت "ملی" را داد؛ اما دریمر نپذیرفت و پس از اصرار زیاد او موافقت کرد که تنها با تصدی وزارت خارجه در دولت حضور داشته باشد؛ اما انتقادات حزب لیکود مانع از این کار شد.

وی افزود، در نهایت نتانیاهو او را متقاعد کرد که وزیر امور استراتژیک باشد هر چند این وزارتخانه در دوره یائیر لاپید، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی جمع و با وزارت خارجه ادغام شده بود؛ اما اکنون تمامی اختیارات مربوطه یکبار دیگر از وزارت خارجه به دفتر دریمر منتقل خواهد شد و ۲۰ پرونده حساس روی میز او خواهد بود که تنها ۱۳ پرونده در مورد جنگ و تحریم رژیم صهیونیستی است که احتمالا به وزارتخانه‌های مختلف ارجاع داده می‌شوند تا فرصت بیشتری برای پرونده‌های مهمتر یعنی عادی سازی روابط فراهم شود چرا که در تدوین توافقنامه‌های عادی سازی روابط با کاخ سفید در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا مشارکت داشت.

این جزئیات نشان می‌دهد که دریمر مرد در سایه نتانیاهو در ارتباط با دولت آمریکا خواهد بود، او در واقع وزیر خارجه در امور آمریکا، ایران و سایر موارد حساس خواهد بود و نقشه اصلی را در عادی سازی روابط با عربستان، عمان و دیگر کشورهای اسلامی ایفا خواهد کرد. دریمر همچنین عضو کابینه سیاسی امنیتی و فرد جادویی خواهد بود که نتانیاهو می‌تواند رویش حساب کند.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.