السودانی پرونده حضور نیروهای آمریکایی در عراق را به واشنگتن می‌برد

دو مسؤول عراقی اعلام کردند که نخست وزیر این کشور در حال برنامه‌ریزی برای سفری رسمی به واشنگتن در آینده‌ای نزدیک و در راس یک هیئت وزارتی بزرگ از کابینه‌اش‌ است.

به گزارش ارز پرس، به نقل از سایت العربی الجدید، دو مسؤول عراقی در بغداد روز پنج‌شنبه به العربی الجدید گفتند: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در حال برنامه‌ریزی برای سفری رسمی به واشنگتن در آینده‌ای نزدیک و در راس یک هیئت وزارتی بزرگ از کابینه‌اش‌ است.

همچنین این دو مسؤول عراقی اظهار کردند: السودانی در حال هماهنگی این مورد با سفارت آمریکا در بغداد است و این سفارت تا این لحظه هنوز موضعگیری روشنی در این خصوص نداشته است و احتمالا دلیلش این است که دولت آمریکا منتظر است رویکردهای دولت جدید عراق را بداند.

دو مسؤول عراقی که یکی‌ از آنها در دفتر نخست وزیر است، تاکید کردند: السودانی در حال برنامه‌ریزی برای سفر به آمریکا در راس یک هیئت وزارتی و امنیتی بزرگ جهت بررسی برخی موضوعات و در راس آنها مسایل امنیتی است.

مسؤول دفتر السودانی توضیح داد: السودانی موافقت چارچوب هماهنگی برای سفر به واشنگتن را پیش از مراجعه به الینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در بغداد گرفت و رومانوسکی تا این لحظه هیچ موضعگیری درباره تدابیر این سفر و زمان آن نداشته است.

دیگر مسؤول عراقی که عضو کمیته روابط خارجه پارلمان عراق است و خواسته نامش فاش نشود؛ در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید تاکید کرد: السودانی قصد دارد در سفر به واشنگتن مساله حضور نظامی آمریکا در عراق را بررسی کند.

این منبع افزود: چارچوب هماهنگی برای ازسرگیری مذاکرات و لغو توافقنامه‌ای تلاش می‌کند که در دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق امضا شد و در آن توصیف نیروهای آمریکایی از نیروی رزمی به نیروی مستشاری در عراق را تغییر داد و تلاش می‌کند به حضور نظامی آمریکا در عراق را به شکل کامل پایان دهد و به جای آن، توافقی جهت کمک به عراق در زمینه‌های نظامی دیگر از جمله تجهیز آن به سلاح و مهمات امضا شود.

منبع یاد شده در ادامه گفت: برخی طرف‌های سیاسی در عراق نسبت به این رویکرد ملاحظاتی را دارند، همانند اقلیم کردستان که حضور آمریکا در پایگاه هوایی حریر در شمال اربیل را یک ضرورت برای امنیت اقلیم می‌دانند.

این عضو کمیته روابط خارجه پارلمان عراق ادامه داد: اطلاعات موجود حاکی از این است که هیچ مانعی در برابر نخست وزیر برای سفر به واشنگتن وجود ندارد اما تا این لحظه زمان این سفر تعیین نشده است.

سفر آتی السودانی به آمریکا یک اقدام پروتکلی است که تمامی نخست‌وزیران عراقی که بعد از سال ۲۰۰۳ روی کار آمدند، در ماه‌های نخست انتصاب خود در پیش گرفتند اما سفر السودانی به عنوان نخست وزیری که بارها مخالفت خود را با آمریکا اعلام کرده و برای حذف حضور نظامی آنها از خاک عراق تلاش کرده، این بار آن را از روال معمول خارج می‌کند به ویژه اینکه مسایلی که السودانی قصد دارد در این سفر مطرح کند، هرگز مورد قبول آمریکا نخواهد بود.

السودانی در آخرین موضعگیری که علیه آمریکا داشت، در مراسم بزرگداشتی حشد شعبی پنج‌شنبه در بغداد برگزار کرد، از دولت سابق آمریکا بابت ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در ژانویه ۲۰۲۰ انتقاد کرد و آن را تجاوزی آشکار به خاک و حاکمیت عراق بود.

محمود الحیانی، از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید، ضمن تایید سفر آتی السودانی به واشنگتن، تاکید کرد که هنوز تاریخ این سفر مشخصی نشده و او در حال انجام هماهنگی‌های دیپلماتیک است.

الحیانی در ادامه گفت: مهمترین موضوعاتی که السودانی در واشنگتن بررسی خواهد کرد، مساله حضور آمریکا در عراق است و این مساله از اولویت‌های کابینه او است و السودانی تعهد داده آن را فیصله دهد.

این رهبر ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق افزود: احزاب چارچوب هماهنگی و گروه‌های مسلح مخالفتی با وجود روابط دیپلماتیک با آمریکا بر اساس احترام به حاکمیت عراق ندارند، عراق به روابط با آمریکا در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری و نیز تجربیات امنیتی و نظامی نیاز دارد اما طبق توافق‌هایی که در آنها حاکمیت عراق رعایت شده و هرگونه دخالت در امور داخلی و سیاسی آن منع شود.

عراق در دسامبر ۲۰۲۱ به صورت رسمی اعلام کرد که ماموریت نیروهای آمریکایی در چارچوب توافقی میان دو کشور به مستشاری تغییر یافت و تعداد این نیروها بیشتر از ۲۰۰۰ نظامی نخواهد بود.

نیروهای آمریکایی در حال حاضر در سه پایگاه اصلی در عراق یکی پایگاه عین الاسد در ۱۳۰ کیلومتری شهر الرمادی، مرکز استان الانبار، دومی پایگاه حریر در شمال اربیل و سومی پایگاه ویکتوریا واقع در مجاورت فرودگاه بغداد که یگان تحلیل داده‌ها مستقر هستند، حضور دارند.

انتهای پیام      

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.