ترکیه: تایید ورود سوئد و فنلاند به ناتو همچنان منوط به اجرای توافق‌هاست

نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، تصویب الحاق فنلاند و سوئد به ناتو به میزان تحقق وعده های استکهلم در مورد مبارزه با "تروریسم" در چارچوب توافقنامه امضا شده با آنکارا مرتبط است.

به گزارش ارز پرس، به نقل از سایت المیادین، ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه گفت، ترکیه در حال حاضر در موقعیتی نیست که عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تایید کند.

وی با بیان اینکه ما در شرایطی نیستیم که لایحه تصویب را به پارلمان بفرستیم، گفت: ما با این موضوع واقعا مشکل داریم. نمایندگان ممکن است این قانون را رد کنند.

کالین توضیح داد که زمان برای تصویب درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه آینده در حال پایان است.

وی گفت، تایید درخواست‌های دو کشور از سوی ترکیه به سرعت استکهلم در عمل به وعده‌هایش پیرامون مبارزه با "تروریسم" بستگی دارد، وعده هایی که در چارچوب توافق با آنکارا داده است. کالین در ادامه هشدار داد، تایید خواسته این دو کشور ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

کالین در یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول گفت: استکهلم کاملا به اجرای توافقنامه ای که سال گذشته در مادرید به امضا رسید، متعهد است اما این کشور به شش ماه دیگر زمان نیاز دارد تا قوانین جدیدی را تدوین کند که به سیستم قضایی اجازه می‌دهد تفسیرهای جدید از "تروریسم" را اعمال کند.

فنلاند و سوئد سال گذشته با هدف حل و فصل نارضایتی آنکارا در مورد الحاق این دو کشور به ناتو، توافقنامه ای را با ترکیه امضا کردند که ماه مه ارائه شد. از نگاه ترکیه، وعده های این دو کشور در مقابله با "تروریسم" محقق نشده و ورود به ناتو به تأیید همه ۳۰ کشور عضو این ائتلاف نظامی بستگی دارد.

آنکارا اعلام کرد، سوئد باید موضع روشن تری در برابر "تروریست ها" اتخاذ کند که بیشتر آنها شبه نظامیان کرد و متعلق به سازمانی هستند که آنکارا آن را مسئول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می داند.

قرار است پارلمان ترکیه تصمیم آنکارا در خصوص عضویت این دو کشور اسکاندیناوی در ناتو را تصویب کند و انتظار می رود در مورد هر دو درخواست به صورت همزمان رای گیری شود.

کالین گفت: دولت سوئد باید پیام روشنی به سازمان‌های تروریستی می‌فرستاد که سوئد دیگر پناهگاه امنی برای آنها نیست و آنها نمی‌توانند پول جمع‌آوری کنند، سربازگیری کنند یا در فعالیت‌های دیگر شرکت کنند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ماه مه افزود: اگر آنها بخواهند به ناتو بپیوندند، مشکل زمان بندی داریم.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.