خبرنگار اسرائیلی در قلب ریاض: روابط رسمی عربستان و اسرائیل افزایش یافته است

یک خبرنگار اسرائیلی که این روزها در ریاض حضور دارد، اعلام کرد، در چند هفته اخیر خبرهایی دال بر برخی روابط رسمی میان عربستان و اسرائیل افزایش یافته و اطلاعات متعددی از روابط دو طرف در آینده منتشر شده‌اند.

به گزارش ارز پرس، انریکی تسیمرمن، خبرنگار اسرائیلی در گفت‌وگوی اختصاصی با سایت " i۲۴news" اظهار کرد: در چارچوب همگرایی میان اسرائیل و ریاض شاهد حضور اقلیتی یهودی در ریاض و فعالیت تجار اسرائیلی در این کشور از مدت‌ها قبل هستیم، ما در آستانه دوره جدیدی قرار داریم، اتفاقات جدیدی آغاز شده اما زمان بیشتری می‌برد.

این خبرنگار اسرائیلی گفت: در چند هفته اخیر خبرهایی دال بر برخی روابط رسمی میان عربستان و اسرائیل افزایش یافته و اطلاعات متعددی از روابط دو طرف در آینده منتشر شده‌اند.

او افزود: نخست وزیر اسرائیل اوت سال ۲۰۲۲ با آغاز روابط با کشورهای عربی امارات، سودان، مراکش و بحرین جامعه بین‌الملل را غافلگیر کرد چراکه این کشورها بدون موافقت عربستان که بانفوذترین کشور مسلمان جهان عرب است، چنین توافق‌هایی را امضا نمی‌کردند.

تسیمرمن با اشاره به شروط عربستان برای موافقت با عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل گفت: پیش از آغاز کار کابینه ششم نتانیاهو که راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل است، محمد بن سلمان، حاکم دوفاکتوی عربستان شروط کشورش را برای پیوستن به توافقنامه‌های ابراهیم اعلام کرد، که شرط اول آن تعهد اسرائیل به نیفزودن اراضی جدیدی در کرانه باختری و شرط دوم آن تعهد اسرائیل به اعمال نکردن هیچ‌گونه تغییری در سیاست اسرائیل درباره مسجد الاقصی در قدس شرقی به عنوان یکی از حساس‌ترین مناطق جهان بود.

این خبرنگار اسرائیلی افزود: ریاض خواستار بهبود شرایط کار فلسطینی‌ها و هماهنگی با دولت بایدن است، عربستان همچنین از آمریکا می‌خواهد پس از سال‌ها تنش، ریاض را هم‌پیمان استراتژیک خود بداند و فروش تسلیحات پیشرفته و در راس آنها پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان یعنی اف-۳۵ را به ریاض از سر بگیرد.

او در پایان این مصاحبه نیز گفت: تندروترین وزرای کابینه اسرائیل یعنی بتسلئیل اسموتریچ و ایتامار بن گویر به نتانیاهو تعهد دادند که از هر اقدامی که می‌تواند روند عادی‌سازی با عربستان را به خطر بیندازد، خودداری کنند، به نظر می‌رسد مساله عادی‌سازی برای عربستان واسرائیل یکی از اهداف سال‌های آتی بوده و چشم‌اندازی برای مقابله با ایران است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.