روسیه معاهده ماهیگیری در جزایر مورد مناقشه را با ژاپن تمدید نمی‌کند

روسیه با اشاره به تحریم‌های ضد روسی ژاپن، امروز (یکشنبه) گفت، گفت‌وگوهای سالانه با این کشور را در رابطه با تمدید معاهده‌ای که به ماهیگیران ژاپنی اجازه فعالیت در جزایر مورد مناقشه را می‌دهد، برگزار نخواهد کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، این جزایر که در نزدیکی جزیره هوکایدو در شمال ژاپن قرار دارند، در روسیه به عنوان "کوریل" و در ژاپن به نام "سرزمین‌های شمالی" شناخته می‌شوند و طی چندین دهه هسته اصلی تنش میان این دو کشور بوده است.

خبرگزاری نووستی به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد: در راستای تحریم‌های ضد روسی که دولت ژاپن اتخاذ کرده، طرف روسی به توکیو اطلاع داد که موافق برگزاری گفت‌وگوهای سالانه در رابطه با تمدید معاهده‌ای که به ماهیگیران ژاپنی اجازه فعالیت در جزایر مورد مناقشه را می‌دهد، نیست.

پس از آنکه روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ حمله به اوکراین را آغاز کرد، ژاپن – متحد اصلی ایالات متحده آمریکا – فورا تحریم‌هایی را علیه چندین فرد و نهاد روسی وضع کرد. همچنین ژاپن روز جمعه در پاسخ به حملات هوایی روسیه علیه شهرهای اوکراینی، این تحریم‌ها را افزایش داد.

روسیه در ماه ژوئن این معاهده ۱۹۹۸ را به حالت تعلیق درآورد اما هفته گذشته ژاپن از روسیه خواست تا به گفت‌وگوهای سالانه در رابطه با این موضوع برگردد. اما وزارت خارجه روسیه صراحتا اعلام کرد: «تا زمانی که ژاپن به ما احترام نگذارد، هیچ بهبودی در روابط ایجاد نخواهد شد.»

این وزارت خارجه در پایان افزود: برای بازگشت به یک گفت‌وگو عادی، همسایه‌های ژاپنی باید به کشور ما احترام بگذارند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.