اتحادیه جهانی علمای مسلمین خواهان اختصاص پول حج عمره به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه شد

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمین خواهان به تأخیر انداختن حج عمره و اختصاص پول آن به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه شد.

به گزارش ارز پرس، علی محی‌الدین قره‌داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمین در مصاحبه با عربی۲۱ گفت: اختصاص پول حج عمره به زلزله زدگان ترکیه و سوریه در زمان کنونی اولویت دارد و ثواب عظیمی دارد، به ویژه اینکه هزینه‌های حج می‌تواند در امدادرسانی به بسیاری از زلزله زدگان نقش داشته باشد و جان بسیاری را نجات دهد. کمک رسانی به زلزله زدگان و نیازمندان مثل حج است. ما امیدواریم که تیم نجات در بیرون آوردن زندگان از زیر آوار موفق شوند. این یک مصیبت دردناک برای ما بود که قلب‌هایمان را به درد آورد.

وی گفت: این زلزله‌ها یک مسئله صرفا علمی هستند و نباید آن را به عذاب الهی ربط بدهیم. تنها در یک صورت عذاب الهی است و آن اینکه یک پیامبر بیاید و امتش را برای دوره‌ای دعوت کند، بعد این امت پروردگارشان را به چالش بکشند، همانطور که درباره فرعون و قوم لوط و صالح این اتفاق افتاد. اما بقیه زلزله‌ها جزو سنت‌های الهی هستند.

قره داغی گفت: از زلزله‌ها برای دو مسئله استفاده می‌شود، اول توبه به درگاه خدا و یقین پیدا کردن به اینکه خداوند قادر به انجام هر چیزی است و باید به درگاه خدا تضرع کنیم. متأسفانه برخی وعاظ به جای ترغیب مردم به صبر بر بلا شروع به سرزنش می‌کنند و این نتیجه عصیان و طغیان است و برخی نادانان هستند که می‌گویند خدا کجاست؟ پروردگار جهانیان هست و قدرتش در هر مکانی موجود است.

وی گفت: ما فتواهایی را برای پرداخت صدقه و زکات به قربانیان زلزله صادر کردیم و از مردم و کشورها خواستیم به وظایف دینی و اجتماعی و شرعی خود عمل کنند. به محض اینکه خبر زلزله به ما رسید، ما بیانیه‌ها و فتواهایی را برای نجات قربانیان صادر کردیم. ما با کمک برادرانمان در قطر بیش از ۱۶۸ میلیون ریال جمع آوری کردیم و کاروان‌های امدادرسانی داریم.

قره داغی گفت: برخی کشورهای عربی و اسلامی به سرعت کمک رسانی کردند، مثل قطر و کویت، برخی نیز متأسفانه کوتاهی کردند و برخی فقط تسلیت گفتند. امدادرسانی و نجات یک فریضه شرعی است. کشورهای غربی نیز همین گونه بودند. برخی کمک کردند و برخی نه. بسیاری از مردم سازمان ملل را سرزنش می‌کنند که به وظیفه خود عمل نکرده است.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان که مقر آن در دوحه قطر است، در سال ۲۰۰۴ میلادی از سوی یوسف قرضاوی و عبدالله بن بیه، از علمای اهل سنت و محمد واعظ‌زاده خراسانی، از علمای اهل تشیع تشکیل شده است.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان دفاع از قدس و مسجدالاقصی را به عنوان مسئولیتی اعتقادی برای مسلمانان برمی‌شمرد و بی تفاوتی نسبت به این مساله را جنایتی علیه امت اسلام می‌نامد. این اتحادیه همچنین دوری جستن جوامع اسلامی از اختلاف نظر و حفظ صلح میان آنها را واجب می‌داند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.