افزایش مصرف کود در خوزستان

به گزارش خبرنگار ارز پرس، سهراب سهرابی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد فنی زراعت ایران با بیان اینکه ۱۰ درصد گندم کشور در خوزستان تولید می‌شود، اظهار کرد: ۸۶ درصد کشت گندم آبی و ۷۶ درصد کشت گندم دیم در خوزستان به صورت مکانیزه کامل است که برای ترویج کشت صد درصدی مکانیزه باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مصرف کود در خوزستان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: نیاز کود فسفاته در مزارع گندم آبی در خوزستان به ازای هر هکتار ۱۵۰ کیلوگرم است در صورتی که ۶۷ کیلوگرم توسط کشاورزان مصرف شد؛ همچنین نیاز کود پتاسه ۹۳ کیلوگرم است که ۳۲ کیلوگرم مصرف و نیاز کود اوره نیز ۲۳۰ کیلوگرم است که ۳۳۱ کیلو کود اوره توسط کشاورزان مصرف شد.

سهرابی با بیان اینکه یکی از نتایج اجرای طرح ملی گندم بنیان مدیریت پیشگیرانه بیماری‌ها در سال‌هایی است که بارندگی فراوان است، عنوان کرد: استفاده از قارچ کش‌ها در زمان مناسب می‌تواند بیش از ۳۰ درصد در عملکرد تولید تأثیر مثبت داشته باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در سال‌هایی که بارندگی فراوان است احتمال بیماری در مناطقی که بذر خود مصرفی بیشتری استفاده شده بیشتر است و مناطقی که کشت در آنها زودتر انجام شده با احتمال بیماری بیشتری روبه‌رو هستند.

وی گفت: شرایط امسال خوزستان با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته برای بیماری قارچی مهیا است؛ بنابراین ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و اجرا برای پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های احتمالی باید بیشتر شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این جلسه اظهار کرد: ۵۵۷ هزار هکتار از مزارع استان در سال زراعی جاری زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است.

تورج نوروزی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۲۸۹ هکتار چغندر قند پاییزه و ۲۶ هزار و ۶۰۶ هکتار کلزا در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کشت شد، افزود: طرح جهش تولید در دیم‌زارهای خوزستان در ۱۰۵ هزار و ۱۰۹ هکتار اجرا شده که ۱۰۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: ۲۳ هزار و ۷۱ قرارداد برای اجرای کشاورزی قراردادی معادل ۳۴۴ هزار و ۱۸۸ هکتار در خوزستان منعقد شده که نسبت به سطح مصوب ابلاغی بیش از ۸۷ و نیم درصد تحقق داشته است.

نوروزی اضافه کرد: طرح ملی گندم بنیان با ۳ پلتفرم در شهرستان‌های سوسنگرد، شوش و کشت و صنعت شهید بهشتی با سطح زیر کشت ۱۶۳ هزار و ۶۱۱ هکتار و ۱۴ مزرعه مقایسه ارقام در استان اجرا شده که تاکنون ۱۳ هزار نفر / روز بهره بردار در این طرح آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

وی گفت: سطح کنترل علف‌های هرز گندم آبی و دیم در مزارع استان تاکنون ۴۷۷ هزار و ۱۷۶ هکتار، مبارزه با آفات ۷۷ هزار و ۶۱۰ هکتار و بیماری‌ها ۹۴ هزار و ۸۹۶ هکتار است.

منبع : مهر
برچسب ها :

افزایش خوزستان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.