سایت واللا: آمریکا اقدامات دیگری را در پاسخ به طرح‌های شهرک‌سازی در پیش خواهد گرفت

دولت آمریکا تصمیم دارد اقدامات بیشتری را برای پاسخ به تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی در مشروعیت‌بخشی به ۹ کانون شهرک‌نشینی و توسعه شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی در پیش بگیرد و هرگز به بیانیه‌های مطبوعاتی وزیر خارجه خود اکتفا نخواهد کرد.

به گزارش ارز پرس، سایت عبری زبان "واللا" به نقل از برخی منابع در کاخ سفید که نام آنها را افشا نکرد، تاکید کرد، اظهارات علنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تنها مرحله اول پاسخ این کشور به طرح‌های شهرک سازی است و واشنگتن درخواست‌های خود برای عدم اتخاذ اقدامات یک‌جانبه در تضعیف راه‌حل دو کشوری را تکرار کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها اعلام کرد، شورای امنیت سازمان ملل نیز دوشنبه هفته آینده پیشنویس قطعنامه‌ای را مورد بررسی قرار خواهد داد که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته شده تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی خود در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها را فوراً و به طور کامل متوقف کند و  احتمال می‌رود ۱۵ عضو شورای امنیت به متنی که امارات با هماهنگی فلسطین تهیه کرده، رای دهند.

منابع سایت عبری زبان "واللا" گفتگوهایی را در وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید درباره اقدامات بیشتری که دولت آمریکا برای تاکید بر موضعگیری خود در مخالفت با گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری ممکن است در پیش بگیرد، افشا و اعلام کردند، برخی طرف‌ها در کاخ سفید تاکید کردند که بیانیه آمریکا در پاسخ به اقدام اسرائیل ضعیف بود.

برخی مسئولان کاخ سفید انتقاد کردند که بلینکن و سخنگویان کاخ سفید و نیز سخنگوهای دولت آمریکا در پاسخ خود به اقدام اسرائیل از استفاده از واژه "محکومیت" خودداری کرده و تنها تاکید کردند که به شدت از تصمیم اسرائیل ناخرسند بوده و نگران هستند.

سایت واللا اعلام کرد، اما مسئولان تل‌آویو تحت تاثیر پاسخ آمریکا قرار نگرفتند و اینگونه تفسیر کردند که دولت بایدن قصدی برای ورود به تقابل علنی با اسرائیل به دلیل طرح‌های دولت بنیامین نتانیاهو برای توسعه شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی ندارد، در همین راستا یک مسئول عالی رتبه رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد که اسرائیل از مخالفت واشنگتن با تصمیمش درباره شهرک‌سازی‌ها غافلگیر نشد.

این مسئول اسرائیلی در گفتگویی که با رسانه‌های داخلی و بین‌المللی پس از بیانیه وزیر خارجه آمریکا داشت، تاکید کرد، "اسرائیل و آمریکا ده‌ها سال است که درباره این مسئله اختلاف نظر دارند و این اختلافات به ائتلاف قدرتمند میان آنها آسیبی وارد نکرده و هرگز نخواهد کرد".

بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در واکنش به بیانیه اخیر بلینکن گفت، "آمریکا می‌داند که ما به شهرک‌سازی‌ها پایبند هستیم و تمامی محدودیت‌های ساخت‌وساز در دو منطقه یهودا و سامره (کرانه باختری) را لغو خواهیم کرد و شهرک‌های جدید در مناطق دولتی و دیگر مناطق تحت مالکیت یهودیان احداث خواهند شد، ما می‌خواهیم با شهرک‌ها همانند هر شهر و شهرک دیگری در "اسرائیل" تعامل شود.

در همین چارچوب مارتین اندیک، سفیر سابق آمریکا در اراضی اشغالی در واکنش به بیانیه اخیر بلینکن گفت: اگر بلینکن (پس از تصمیم کابینه اسرائیل برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی جدید و مشروعیت‌بخشی به ۹ کانون شهرک‌نشینی) در حفظ فرصت اجرای راه‌حل دو کشوری جدی بود، تنها به ابراز نگرانی خود به دولت فعلی اسرائیل اکتفا نمی‌کرد.

در این گزارش آمده است، بحث و گفتگوهای شدیدی که در پی تصمیم اسرائیل میان مقامات آمریکایی و همتایان اسرائیلی آنها شکل گرفت، بسیار شدیدتر و تندتر از اظهارات علنی مقامات آمریکایی پس از این تصمیم بود.

این سایت عبری زبان به مذاکرات ران درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقای شورای امنیت ملی آمریکا و نیز توماس ندز، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی اشاره و اعلام کرد، این مذاکرات پیش از جلسه کابینه اسرائیل برای تصویب طرح‌های شهرک‌سازی انجام شد.

سایت واللا اعلام کرد، در این مذاکرات لحن طرف آمریکایی با طرف اسرائیلی بسیار شدید بود و جدال لفظی و گفتگوهای شدیدی به وقوع پیوست که در آنها صداها بالا رفت و اختلاف نظر دو طرف درباره سیاست شهرک‌سازی کابینه اسرائیل شدت گرفت و طرف آمریکایی مخالفت خود را با هرگونه ساخت‌وساز در شهرک‌ها و هرگونه اقدام در مسیر مشروعیت‌بخشی به کانون‌های شهرک‌نشینی ابراز داشت.

یک مسئول اسرائیلی گفت، درمر به مقامات آمریکایی اعلام کرد که مشروعیت‌بخشی به کانون‌های شهرک‌نشینی بخشی از توافق‌های ائتلافی میان لیکود، صهیونیسم دینی و قدرت یهود است و در مقابل طرف آمریکایی به شدت تاکید کرد که توافق‌های ائتلافی نتانیاهو مشکل واشنگتن نیست.

درمر در این دیدار مدعی شد، "صهیونیسم دینی و قدرت یهود خواستار تصویب طرح‌های بزرگتر شهرک‌سازی شامل احداث حدود ۱۴ هزار واحد مسکونی جدید شدند و نتانیاهو مجبور بوده این خواسته‌ها را بپذیرد و محدود کند و با تلاش برای مشروعیت‌بخشی به کمتر از ۱۰ کانون شهرک‌نشینی دولت بایدن را به چالش بکشد.

در مقابل طرف آمریکایی تاکید کرد که واکنش واشنگتن به اقدام اسرائیل برای تصویب طرح‌های شهرسازی جدید در آینده شدید خواهد بود و طرف اسرائیلی نیز تعهد داد تا پیش از یک سال آتی، طرح‌های جدیدی را تصویب نکند که در ادامه آن را به شش ماه کاهش دادند.

اما برخی منابع نزدیک به اسموترویج اعلام کردند که تل‌آویو در نشست شورای عالی برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز اسرائیل در کرانه باختری اشغالی در مه آتی طرح‌های شهرک‌سازی جدیدی را تصویب خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.