مقام امنیتی سوری: آمریکا از حملات به کاروان‌ها و غیرنظامیان در صحرای سوریه حمایت نظامی می‌کند

یک منبع امنیتی سوریه گفت، ارتش آمریکا از گروه‌های داعشی باقی‌مانده و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در آغاز حملاتی علیه غیرنظامیانی که در صحرای سوریه قارچ جمع‌آوری می‌کنند، حمایت نظامی‌ می‌کند.

به گزارش ارز پرس، این منبع در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: حملاتی که برخی شبه‌نظامیان تحت عنوان "داعش" آغاز می‌کنند و به تازگی عملیات‌شان علیه غیرنظامیان و چوپان‌ها در صحرای سوریه و نیز پایگاه‌های ارتش سوریه و کاروان‌های تجاری مسیر حمص-دیرالزور و حمص-رقه تشدید شده، در پایگاه غیرقانونی التنف که ارتش سوریه در مثلث مرزی سوریه-اردن-عراق آن را به دست گرفته، آموزش می‌بینند.

این منبع فاش کرد، عملیات اخیری که این شبه‌نظامیان با پوشش "داعش" انجام دادند، تحت حمایت نظامی و لجستیک پایگاه التنف بود.

در طول یک ماه گذشته ده‌ها غیرنظامی سوری هنگام جمع‌آوری قارچ در مناطق مختلف صحرای سوریه در نزدیکی پایگاه التنف تحت کنترل ارتش آمریکا در مرزهای سوریه-اردن-عراق به قتل رسیده و صدها تن دیگر از آنها نیز زخمی شدند.

در دور جدیدی از حملات روبه ازدیاد داعش علیه غیرنظامیان در منطقه صحرای سوریه، صبح روز شنبه یک جوان و یک دختر هنگام جمع‌آوری قارچ در منطقه عقیربات واقع در شرق استان حماه با انفجار یک مین باقی مانده از داعش در کنار موتورسیکلت‌شان کشته شدند.

همچنین طبق گزارش اسپوتنیک، صبح روز جمعه یک گروه از غیرنظامیان در منطقه دویزین از توابع عقیربات در شرق حماه هنگام جمع‌آوری قارچ هدف کمین داعشی‌ها و تیراندازی شدید آنها قرار گرفتند و هیچ اطلاعاتی از سرنوشت آنها در دست نیست.

منبع یاد شده افزود: اخیرا حوادث امنیتی همانند انفجار مین و بمب‌های دست‌ساز باقی مانده از داعش و نیز حملات گروهک‌های تروریستی به غیرنظامیان سوری همانند چوپان‌ها و آنهایی که برای جمع‌آوری قارچ می‌روند، در صحرای حماه افزایش داشته‌اند.

او در ادامه گفت: نیروهای‌ آمریکایی پس از تبرئه حملات قبلی علیه غیرنظامیان در منطقه، رهبر جدیدی را برای شبه‌نظامیان وابسته به خود در التنف تعیین کرد به ویژه که افراد مورد هدف از قبایل وابسته به همین شبه‌نظامیان بودند و این مساله در عرف قبایل شرم‌آور است.

منبع مذکور فاش کرد، اطلاعات موجود حاکی از این است که ارتش آمریکا از چند ماه قبل آموزش گروه‌های مستقل ۴۰ تا ۶۰ نفره از شبه‌نظامیان را برای پیوستن برخی از آنها به جبهه‌های جنگ علیه ارتش روسیه در اوکران و برخی دیگر برای اجرای عملیات‌های امنیتی در جنوب سوریه (درعا و السویداء) آغاز کرد؛ اما موقتا گروه‌های اخیر را برای اجرای برخی اهداف به صحرای سوریه اعزام کرد.

این منبع امنیتی افزود، به نظر می‌رسد پایگاه التنف استراتژی جدیدی را در پیش گرفته است و آن پر کردن خلأ رسانه‌ای ناشی از کاهش عملیات‌های داعش در چند ماه گذشته به دلیل حملات شدید و مشترک روسیه و سوریه و نیز تلاش آمریکا برای احیای دغدغه‌های امنیتی سوریه با توجه به کاهش تنش در مرزهای شمالی آن است.

او ادامه داد: از دیگر اهداف سیاسی که اطلاعات آمریکا به دنبال رسیدن به آنها است، اعمال فشارهای میدانی بر سوریه جهت امتیازدهی به شبه‌نظامیان هم‌پیمان با خود در شرق سوریه و نیز ترویج این تفکر است که توافق‌های منطقه‌ای احتمالی با ترکیه هرگز موجب کاهش تنش در سوریه نخواهند شد و در ادامه با افزایش نام داعش در رسانه‌ها مانع درخواست‌های بین‌المللی برای عقب‌نشینی آمریکا از سوریه شده و به این ترتیب نیروهای آمریکایی در سوریه ابقا شوند.

منبع مذکور شرح داد، تمامی این مناطقی که شاهد حوادث امنیتی هستند، مناطقی ناامن بوده و به دلیل خطرات امنیتی مرتبط با حضور باقی‌مانده‌های داعش در منطقه و تکرار حملات آن به این محورها، اجازه بازگشت ساکنان آنها به آنجا داده نشده بود.

او ادامه داد: ارتش سوریه تجهیزات نظامی بزرگی را به منطقه منتقل کرد و به صورت دوره‌ای در حال پاکسازی آن و تعقیب و بازداشت شبه‌نظامیان در عمق صحرای سوریه هستند؛ اما تروریست‌ها شب‌ها با استفاده از جغرافیای منطقه که تعداد زیادی غار، دشت و دره داشته و مسیرهای امدادرسانی حماه و حمص-التنف در آن واقع است، دست به عملیات می‌زنند.

این منبع در ادامه گفت: جنگنده‌های سوریه و روسیه حملات متعددی را به پایگاه‌های احتمالی شبیه‌نظامیان در دو صحرای حماه و الرقه انجام می‌دهند و توانسته‌اند تعدادی از خودورهای زرهی‌ آنها را منهدم کرده و مانع انتقال تجهیزات به آنها از منطقه التنف به صحرای حمص و رقه شوند.

پیش از این نیز برخی منابع نظامی به اسپوتنیک گفته بودند، یگان‌هایی از ارتش سوریه حمله تروریست‌های داعش به شهر المسرب در حومه شرقی دیرالزور را دفع کرده و آنها به عمق صحرا عقب‌نشینی کردند.

روز پنج‌شنبه نیز در اثر انفجار چند مین به جا مانده از داعش در بیابان‌های استان‌های دیرالزور و حماه شش شهروند سوری کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شدند، همچنین سه شهروند سوری دیگر در تیراندازی داعش در حومه حماه کشته شدند.

روز دوشنبه نیز در پی انفجار دو مین به جا مانده از داعش در اطراف منطقه سلمیه در حومه شرقی حماه ۱۰ شهروند سوری کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

مدیر بیمارستان تدمر نیز هفدهم ماه گذشته میلادی اعلام کرد که اجساد ۵۳ تن از جمله ۴۶ غیرنظامی و هفت نظامی کشته شده در کمین داعش در صحرای شرق السخنه در حومه شرقی حمص به بیمارستان منتقل شد.

 در تاریخ دوازدهم ماه گذشته میلادی نیز در حمله داعش با مسلسل در مناطق جنوب شهر تدمر در حومه استان حمص سوریه، چهار تن دیگر از جمله یک زن کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.