السودانی: اعراب با فاصله گرفتن از عراق مرتکب اشتباه استراتژیک شدند

نخست وزیر عراق گفت، عراقی‌ها از آنچه او تغییر پس از سال ۲۰۰۳ نامید خوشحال شدند، اما با تروریسم، سوء مدیریت و فساد گسترده روبرو شدند. وی در ادامه افزود، اعراب با فاصله گرفتن از عراق در دوران پس از اشغال مرتکب یک اشتباه استراتژیک شدند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از شبکه خبری الجزیره، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق با حضور در برنامه "المقابله"، عراق پیش از اشغال را با عراق پس از مرحله اشغال مقایسه کرد و گفت، قبل از سال ۲۰۰۳ یک اقلیت حکومت می‌کرد و یک فرقه گرایی نامشخص و محدود به تصمیم گیرندگان وجود داشت و از طرفی هم آزادی چندانی نبود؛ اما پس از این سال، آزادی‌ها و بیان عقیده وجود داشت و قدرت مبتنی بر مردم شد و مهمتر از همه این بود که عراقی‌ها توانستند انتقال مسالمت آمیز قدرت، بلوغ در روند سیاسی و درک درست از نظام سیاسی را حفظ کنند.

السودانی علیرغم تصویر زیبایی که از مرحله پس از سقوط نظام صدام کشید، اذعان کرد که کشور شاهد هرج و مرج بود که توسعه و خدمات را تحت تأثیر قرار داد، اقتصاد روند نزولی پیدا کرد، سوء مدیریت و فساد گسترده رخ داد و و مردم نسبت به شرکت در انتخابات تمایلی نشان ندادند.

وی در همین راستا، کنترل شیعیان عراق بر روند سیاسی کشور پس از سال ۲۰۰۳ را بعید دانست و گفت، این گروه در همه انتخابات نصف بعلاوه یک رای می‌آورد که به عنوان مثال می‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد و نخست وزیر انتخاب کند؛ اما معتقد است بدون مشارکت بقیه گروه‌ها نمی‌توان امور را مدیریت کرد.

السودانی همچنین هدف قرار دادن اهل سنت در عراق را به عنوان بخشی از نظام سابق رد کرد و گفت، بخشی از اهل سنت با روند تغییر مخالف بودند؛ اما با گذشت زمان همه به این باور رسیدند که روند سیاسی باقی خواهد ماند. اهل سنت هم از سوی نظام سابق و داعش ستم دید.

وی با بیان اینکه به نفع نظام سیاسی کنونی عراق است که تحت تاثیر مسائل ملی یا مذهبی قرار نگیرد، گفت، شخصا تصمیمات خود را نه بر اساس گرایش شخصی و بینش خاص، بلکه بر اساس مصلحت عراق اتخاذ می‌کند و اینکه تنوع، عامل قوت عراقی‌ها است و نه عامل ضعف آنها.

این مقام عراقی در خصوص بازگشت عراق به عرصه عربی، منطقه‌ای و بین المللی معتقد است که کشورش با قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت اشغال شد؛ اما پس از سال ۲۰۱۱ کنترل نهادهای خود را آغاز کرد و اجلاس سران کشورهای عربی در سال ۲۰۱۲ را در بغداد آن هم نه به خواست آمریکا یا طرف دیگر برگزار کرد. 

وی افزود، در آن دوره یکی از اشتباهات راهبردی که اعراب مرتکب شدند روی گردانی آنها از عراق بود و اینکه اعراب به ضرورت بازگشت خود به عراق و نه بازگشت عراق به اعراب متقاعد شده بودند.

به گفته السودانی اعراب اعتراف کردند که تهدید داعش به تنهایی برای عراق نیست، بلکه تهدیدی برای کل منطقه است و عراق به نمایندگی از منطقه با این گروه جنگید.

نخست وزیر عراق همچنین گفت، سالروز سقوط نظام صدام که مصادف با ۹ آوریل است باید انگیزه دولت برای ادامه راه اصلاحات باشد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد، نظام صدام علاوه بر رفتار سرکوبگرانه و ستمگرانه خود که حتی کودکان قربانیان اعمال غیرانسانی هم از آن در امان نماندند، کشور را وارد جنگ‌های کینه توزانه و توسعه طلبی کرد.

السودانی گفت: سالروز سقوط نظام صدام این درس را به ما می‌دهد که ظلم پایدار نیست و عدالت باید فراگیر شود.

رئیس جمهوری عراق هم ضمن تبریک به مناسبت سالروز سقوط نظام صدام بر نهادینه سازی زندگی آزاد تاکید کرد.

وی در توییتی نوشت: «بیست سال از سقوط دیکتاتوری و استبداد، بیست سال برای یک کشور دموکراتیک می‌گذرد».

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.