رایزنی وزیران خارجه فیلیپین و چین پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و امنیتی

وزیر امور خارجه چین در جریان نخستین سفرش به فیلیپین از زمان روی کار آمدنش در دسامبر سال گذشته میلادی، با همتای فیلیپینی خود در مانیل دیدار کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از روزنامه نیکئی، انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین در آغاز مذاکرات با کین گانگ، همتای چینی‌اش گفت، یکی از منابع درآمدی و امنیتی مردم فیلیپین به ویژه ماهیگیران در دریای چین جنوبی متزلزل شده است.

وی افزود، چین و فیلیپین باید به دنبال راهی موثر برای رسیدگی به مسائل این منطقه که هر دو بر آن ادعای مالکیت دارند، باشند.

ارنیکه مانالو به "تحولات برجسته و چشمگیر" اشاره کرد که "نه تنها تکاپو بلکه عمق روابط این دو کشور را نشان می‌دهند و بدون شک هنوز باید کارهای بسیاری در این راستا انجام شوند".

در همین حال، کین گانگ بدون اشاره به دریای چین جنوبی گفت، چین امیدوار است این دو کشور بتوانند به طور مناسب اختلافاتشان را حل کنند و برای خود و دیگر مردمان سود و مزیت‌های بیشتری به ارمغان آورند.

وی تمایل چین را برای تقویت روابط دوجانبه در بخش اقتصادی و دیگر حوزه‌ها ابراز کرد.

کین گانگ گفت: در بحبوحه اوضاع متلاطم منطقه‌ای، یک روابط سالم و باثبات میان چین و فیلیپین نه تنها آرزوی مردم این دو کشور است بلکه همسو با آرزوها و تمایلات مشترک کشورهای منطقه‌ای نیز محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا به سنت دوستی‌مان ادامه دهیم و به طور مناسب اختلافاتمان را در چهارچوب رایزنی و گفت‌وگو حل کنیم و بر سر تعهداتی که به یکدیگر داده‌ایم، باقی بمانیم.  

وزرای امور خارجه چین و فیلیپین همچنین درباره دیدار روسای جمهور این دو کشور در پکن در ژانویه سال جاری میلادی که در جریان آن با تقویت روابط موافقت کرده بودند، صحبت کردند. این دیپلمات‌ها همچنین درباره مناقشات دریایی در دریای چین جنوبی و دیگر مسائل منطقه تبادل نظر کردند.

آنها به مسائل امنیتی منطقه‌ای نیز پرداختند. وزیر خارجه فیلیپین نسبت به تنش‌های رو به فزونی در تنگه تایوان ابراز نگرانی کرد.

این دیدار پس از آن صوت گرفت که به دنبال تصمیم مانیل برای اجازه دسترسی آمریکا به پایگاه‌های نظامی‌اش در نزدیکی تایوان، روابط چین و فیلیپین خدشه‌دار شد.

این سفر سه روزه کین گانگ به مانیل با بزرگ‌ترین مانور نظامی فیلیپین-آمریکا مصادف شده است.

اوایل ماه جاری میلادی مقامات ارشد دفاعی و امور خارجه فیلیپین و آمریکا در واشنگتن دیدار کردند. این نشست معروف به نشست "۲ ۲" برای نخستین بار در هفت سال گذشته برگزار شد.

فردیناند مارکوس، رئیس جمهوری فیلیپین قرار است ماه آینده برای دیدار با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش به ایالت متحده سفر کند.

این اقدام به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت همکاری امنیتی میان این دو کشور در بحبوحه فعالیت‌های نظامی چین در دریای چین جنوبی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.