آغاز دومین روز نشست غیر علنی دوحه، در بحبوحه اعتراض طالبان

دومین روز نشست دوحه به رهبری آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره افغانستان در حالی پشت درهای بسته آغاز شده است که مقام‌های کابل هشدار داده‌اند که این نشست ممکن است «غیرسازنده» باشد.

به گزارش ارز پرس، منابع رسانه‌ای امروز (سه‌شنبه) گزارش داده‌اند که مذاکرات دبیرکل سازمان ملل با نمایندگان کشورها برای افغانستان «پشت درهای بسته»‌ آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری افق‌نیوز، گفته می‌شود که این جلسه همچنان «پشت درهای بسته» برگزار شده و تاکنون به هیچ رسانه‌ای اجازه پوشش داده نشده است.

این در حالی است که این نشست دو روزه‌ با حضور سازمان ملل و نمایندگانی از کشورهای مختلف درباره وضعیت افغانستان در دوحه قطر برگزار شده است و قرار است امروز در مورد نتایج این نشست با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد کنفرانس مطبوعاتی برگزار شود.

سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای در مورد نشست دوحه اعلام کرده که این نشست با حضور آنتونیو گوترش روی موضوعات کلیدی، مانند حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، حکومت‌داری فراگیر، مقابله با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر متمرکز خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد میزبان این نشست است. در بیانیه‌ این سازمان آمده است: «این نشست برای دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین‌المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان بحث می‌کند».

بر اساس اطلاعات یک منبع سازمان ملل در نیویورک در نشست دوحه نمایندگان ۱۹ کشور از جمله اعضای دایمی شورای امنیت این سازمان، نماینده سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی، سازمان شانگهای و نماینده اتحادیه اروپا شرکت کرده‌اند.

اگرچه هیچ نماینده افغان در این نشست حضور ندارد؛ اما گفته شده که در حاشیه این اجلاس دو روزه با برخی از نمایندگان نهادهای مختلف متعلق به افغان‌ها نیز گفتگو می‌شود. در این نشست از طالبان دعوت نشده است و سازمان ملل و دولت قطر از ارائه اطلاعات درباره جزئیات مشخص آن خودداری می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، در اطراف محل برگزاری تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده و هدف این است که جزئیات این نشست به بیرون درز نکند و به همین دلیل این نشست پشت درهای بسته انجام می‌شود و از همین رو به خبرنگاران هم اجازه داده نشده تا در محل برگزاری این نشست حضور داشته باشند.

در همین حال سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفت: هرگونه نشستی بدون حضور نمایندگان «امارت اسلامی افغانستان» که طرف اصلی است، بی‌ثمر و بی‌نتیجه است و ممکن است حتی غیرسازنده باشد. چطور می‌توان تصمیمی را که در چنین نشست‌هایی گرفته شده، پذیرفت و اجرایی کرد، در حالی که ما بخشی از فرایند نیستیم؟ این تبعیض‌آمیز و غیر قابل توجیه است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.