تلاش واشنگتن برای پیشبرد توافق عادی‌سازی اسرائیل و عربستان تا قبل از پایان دوره بایدن

سایت عبری زبان واللا اعلام کرد که واشنگتن برای پیشبرد توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان تا پایان سال جاری میلادی و قبل از پایان ریاست جمهوری جو بایدن تلاش می‌کند.

به گزارش ارز پرس، سایت عبری زبان واللا اعلام کرد، مسئولان ارشد آمریکایی می‌گویند، واشنگتن برای پیشبرد توافق عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان تا پایان سال جاری میلادی تلاش می‌کند چرا که نگران احتمال تأثیر انتخابات آمریکا بر آینده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است. به گفته این مسئولان توافق عادی سازی روابط با اسرائیل تا زمانی که بایدن در کاخ سفید است به نفع عربستان است چرا که با این روش این اقدام از حمایت دو حزب جمهوری خواه و دموکرات و مشروعیت گسترده‌تری در آمریکا برخوردار خواهد شد. به ویژه اینکه چنین توافقی شامل اقداماتی از سوی آمریکا در قبال عربستان خواهد بود که احتمالاً مردم آمریکا آن را تأیید نکنند.

مسئولان ارشد آمریکایی اعلام کردند، یکی از مهم‌ترین موانعی که بر سر راه توافق جامع میان واشنگتن، عربستان و اسرائیل وجود دارد مربوط به درخواست عربستان برای تقویت همکاری نظامی با آمریکا و دستیابی به سامانه‌های سلاح پیشرفته آمریکایی است. مسئولان اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند: مانع بزرگ دیگر درخواست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای عربستان شامل غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور است. همچنین عربستان اعلام کرده که بدون هیچگونه پیشرفتی در روند صلح میان اسرائیل و فلسطین عادی سازی روابط با اسرائیل را نمی‌پذیرد. برای همین هنوز واضح نیست که عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها از اسرائیل به عنوان بخشی از توافق جامع چه درخواستی دارند و دولت بنیامین نتانیاهو تا چه حدی می‌تواند به خاطر امضای این توافق در پرونده فلسطین پیش برود.

مسئولان آمریکایی به سایت واللا گفتند: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جده دیدار و با او درباره روند عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل صحبت کرد. بعد از آن مشاوران بایدن وارد قدس اشغالی شده و بنیامین نتانیاهو را در جریان مذاکرات سالیوان و محمد بن سلمان گذاشتند.

سالیوان در دیدار با محمد بن سلمان تأکید کرد که واشنگتن معتقد است اکنون فرصتی برای توافق با عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد.

محمد بن سلمان نیز تأکید کرد که وی به دنبال اجرای اقدامات کوچک بیشتری برای تقویت روابط با اسرائیل نیست بلکه برای یک توافق واحد تلاش می‌کند که شامل عادی‌سازی روابط با اسرائیل و حمایت جدی آمریکا از عربستان مثل تقویت همکاری امنیتی باشد.

پیش از سالیوان نیز لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی از حزب جمهوری خواه به عربستان سفر و با محمد بن سلمان دیدار کرد. وی محمد بن سلمان را به توافق با بایدن برای تقویت روابط واشنگتن و عادی سازی روابط با اسرائیل ترغیب کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.