واکنش روسیه به هفتمین کنفرانس بروکسل درباره سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: در بروکسل طی ۱۴ تا ۱۵ ژوئن هفتمین کنفرانس کمک‌های مالی برای سوریه به ریاست اتحادیه اروپا تحت عنوان "در حمایت از آینده سوریه و منطقه" برگزار شد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از روسیا الیوم، دستور کار این رویداد شامل بررسی ماموریت‌های مختلف، از جمله برآورده ساختن نیازهای اساسی افراد نیازمند، حفاظت و تقویت نهادهای محلی، در عین حال ترویج عدالت و تعقیب عاملان جنایات رخ داده در طول درگیری است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که در جریان این رویداد، مجدداً وعده‌های سخاوتمندانه اهداکنندگان به مبلغ ۴.۶ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳، میلیارد یورو دیگر در سال ۲۰۲۴ و وام‌های بیشتر به ارزش چهار میلیارد یورو (در مجموع ۹.۶ میلیارد یورو) برای کمک به سوری‌ها در داخل و خارج سوریه داده شد. زاخارووا خواهان این شد که این اعداد به خاطر سپرده شوند.

زاخارووا خاطرنشان کرد که غربی‌ها، طبق عادت مورد علاقه خود دوست دارند در مورد مشکلات بشردوستانه در سوریه بدون مشارکت خود سوری‌ها صحبت کنند.

زاخارووا افزود: بروکسل نیازی به پاسخگویی به درخواست‌های نمایندگان همسایگان عرب سوریه (لبنان، اردن و عراق) و همچنین ترکیه نمی‌بیند که خواستار کمک به آوارگان سوری برای بازگشت به کشورشان و کاهش بار اقتصادی-اجتماعی بر دوش کشورهایی که آنها را می‌پذیرند، شده‌اند. برعکس، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود به صراحت گفت تا زمانی که اتحادیه اروپا تضمین قطعی مبنی بر این دریافت نکند که بازگشت به صورت داوطلبانه است و در امنیت و عزتمندانه صورت می‌گیرد و تحت نظارت بین‌المللی انجام می‌شود؛ اتحادیه اروپا از بازگشت سازمان یافته پناهجویان به سوریه حمایت نخواهد کرد.

زاخارووا به "سخاوت" اهداکنندگان اروپایی و آمریکایی اشاره کرد.

او گفت: سال به سال در بروکسل و واشنگتن وعده‌هایی می‌دهند که البته عملی نمی‌شوند. به همین دلیل، برنامه‌های سازمان ملل برای پاسخگویی بشردوستانه در سوریه و کمک به پناهندگان هر ساله از نظر کمبود بودجه رکورد می‌زند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.