وزیر خارجه اردن در دیدار با گریفیث: آینده پناهجویان سوری در کشور خودشان است

وزیر خارجه اردن در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه درباره پناهجویان سوری تاکید کرد که آینده آنها در کشور خودشان است.

به گزارش ارز پرس، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور در دیدار با مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه درباره مساله پناهجویان سوری در اردن و ایجاد شرایط و فضای مناسب برای بازگشت داوطلبانه آنها به کشورشان گفت‌وگو کرد.

طبق این بیانیه، الصفدی به گریفیث تاکید کرد که آینده پناهجویان سوری در کشور خودشان است و این امر نیازمند این است که اقدامات واقعی برای ایجاد شرایط لازم جهت بازگشت آنها انجام شوند.

وزیر خارجه اردن در ادامه این دیدار نیز بر اهمیت تقویت همکاری‌ها میان اردن و سازمان ملل جهت تامین نیازهای پناهجویان و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت داوطلبانه و در امنیت آنها به کشورهایشان تاکید کرد.

اردن میزبان حدود ۶۵۰ هزار پناهجوی سوری است که نام آنها در سازمان ملل ثبت شده است؛ اما اردن تعداد سوری‌هایی را که از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ به این کشور پناهنده شدند، حدود ۱.۳ میلیون تن برآورد کرد.

بر اساس این بیانیه، الصفدی در این دیدار گریفیث را از اقداماتی که اردن در چارچوب روند سیاسی عربی جهت دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه و رفع تمامی پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی آن انجام داده، مطلع کرد.

وزیر خارجه اردن در ادامه نیز چالش‌هایی که اردن به عنوان کشور میزبان پناهجویان سوری با آنها مواجه است، یادآور شد و گفت: فشار پناهندگی یک مسؤولیت بین‌المللی است نه فقط مسؤولیت کشورهای میزبان و رفع نیازهای ضروری آنها به شکلی مناسب تا زمان بازگشت‌شان به کشور اصلی وظیفه‌ای انسانی و یک ضرورت امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی است.

او در ادامه ضمن هشدار درباره کاهش حمایت بین‌المللی از پناهجویان، تاکید کرد که اردن از ظرفیت خود برای پذیرش پناهجویان فراتر رفته است.

وزارت خارجه اردن در بیانیه خود اعلام کرد که هزینه میزبانی از صدها هزار پناهجوی سوری در این کشور از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

همچنین در ادامه این بیانیه آمده است، مذاکرات الصفدی و گریفیث شامل بررسی اقدامات انجام شده برای حل بحران سوریه، سازوکارهای همکاری میان اردن و نهادهای بین‌المللی جهت مقابله با چالش‌های پناهندگان سوری و نیز آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

طبق بیانیه یاد شده، گریفیث نیز در این دیدار از نقش انسانی بزرگی که اردن در میزبانی از پناهجویان و نیز فراهم کردن نیازهای آنها برای داشتن یک زندگی محترمانه ایفا می‌کند، تقدیر کرد.

نشست مشورتی درباره سوریه در تاریخ یکم مه در شهر امان، پایتخت اردن و با حضور وزرای خارجه کشورهای سوریه، اردن، عربستان، عراق و مصر برگزار شد و راه‌های بازگشت پناهجویان سوری از کشورهای همسایه و گسترش کنترل دولت سوریه بر اراضی این کشور بررسی شد.

طبق آمار سازمان ملل، حدود ۵.۵ میلیون پناهجوی سوری که نام آنها از سوی سازمان ملل ثبت شده، در لبنان، اردن، ترکیه، عراق و مصر اقامت دارند.

طبق آمار سازمان ملل، جنگ در سوریه بیش از نیم میلیون کشته، هفت میلیون پناهنده، صدها هزار مفقودی و بازداشتی برجای گذاشت.

اما دولت سوریه به ریاست بشار اسد به تازگی با بازگشت به اتحادیه عرب در ماه مه پس از گذشت بیش از یک دهه انزوا، بار دیگر به عرصه منطقه‌ای بازگشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.