گروه‌های مقاومت عراق در انتظار عمل السودانی به وعده‌اش درباره حضور آمریکایی‌ها

به دنبال بیانیه اخیر هیات هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق درباره تداوم حضور اشغالگران آمریکایی در خاک این کشور، مقامات حزبی و کارشناسان عراقی این بیانیه را تذکر و یادآوری به نخست‌وزیر این کشور مبنی بر اجرایی کردن پرونده اخراج نظامیان آمریکا از عراق ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش ارز پرس، روزنامه الأخبار لبنان در این باره نوشت: احزاب سیاسی وابسته به چارچوب هماهنگی شیعیان و گروه‌های مقاومت در عراق نسبت به مواضع فعلی دولت در قبال چند موضوع اعتراض دارند و از جمله برجسته‌ترین آنها ادامه حضور نظامیان آمریکا در کشورشان است و آنها در این زمینه محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق را مقصر می‌دانند و او را سرزنش می‌کنند.

این رسانه همچنین نوشت: هیات هماهنگی مقاومت عراق اخیرا بیانیه‌ای را با لحن تهدیدآمیز صادر و به ازسرگیری عملیات نظامی خود علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق در صورت بی‌توجهی دولت تهدید کرد.

در همین راستا، نسیم عبدالله، از رهبران ائتلاف «الفتح» به وجود فشار برخی از احزاب سیاسی بر السودانی و یادآوری برخی موضوعات حاکمیتی از جمله حضور آمریکا، به وی از طریق هیات هماهنگی مقاومت عراق اشاره کرده است.

عبدالله به الاخبار گفت: السودانی فرد خوبی است و ما باید از همه گام‌های او در جهت خدمت به عراق حمایت کنیم، اما در عین حال، من معتقدم که احزاب سیاسی این حق را دارند که به او فشار بیاورند تا از نفوذ خود تحقق اهدافشان اطمینان حاصل کنند.

در همین حال، «علی فضل الله»، سخنگوی «جنبش حقوق» وابسته به گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در این باره به الأخبار گفته است: ما بارها متذکر شده‌ایم که سکوت گروه‌های مقاومت در زمینه هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی نتیجه اعتمادی است که آنها به دولت برای اخراج نیروهای واشنگتن از طریق تلاش‌های دیپلماتیک دارند، اما سیاست نرمش دولت السودانی در برابر طرف آمریکایی به ویژه به دلیل تحرکات و مداخلات آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در امور داخلی کشور، مشخص شده است.

علی فضل الله معتقد است: بیانیه هیات هماهنگی مقاومت یادآور مهلتی است که به السودانی برای اجرای وعده‌های قبل از تشکیل دولت داده بود و در صورت پایان یافتن آن، گروه‌های مقاومت جور دیگری صحبت خواهند کرد که ممکن است دولت را به چالش بکشد.

«علی عبدالرزاق»، تحلیلگر سیاسی عراقی نیز در این باره می‌گوید: محور مقاومت می‌خواهد در خصوص برخی پرونده‌ها و موضوعات و همچنین برای پایبندی به توافق‌های سیاسی پیش از تشکیل دولت، پیام‌هایی را به السودانی ارسال کند.

وی تصریح کرد: بیانیه هیات هماهنگی مقاومت بیانگر اعتراض آنها به موضوع شراکت دولت عراق با قطر در پرونده گاز در مقابل گاز روسیه و همچنین پرونده نیروهای آمریکاست که با سوء استفاده از سکوت دولت، آزادانه تحرکاتی را انجام می‌دهند و باعث ایجاد اختلاف میان طرف‌های تشکیل‌دهنده چارچوب هماهنگی شده‌اند.

این اظهارات پس از آن بیان شده است که هیات هماهنگی مقاومت عراق اخیرا در بیانیه‌ای تاکید کرد: با توجه به ادامه فعالیت پایگاه‌های نظامی و پایگاه‌های هوایی از جمله پایگاه پهپادهای جاسوسی و نقش تخریبی سفارت آمریکا در گسترش انحراف اخلاقی و هدف قرار دادن هویت فرهنگی عراق و تلاش‌های خبیثانه برای بازی کردن با حقوق عراقی‌ها و محروم کردن آن‌ها از خدمات اصلی و تهدید به هدف قرار دادن یکی از فرماندهان مقاومت، وظیفه قانونی و ملی ما پاسخ مناسب به این نقض‌هاست. ما با توجه به تلاش‌های دولت، به آن آخرین فرصت را برای پایان دادن به این نقض‌ها می‌دهیم تا همگان بدانند که صبر ما هم حدی دارد و هر اقدامی واکنشی دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.