کنست در اولین قرائت بند کلیدی لایحه‌ کاهش اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد

پارلمان رژیم صهیونیستی شب گذشته در اولین شور و قرائت خود، بند کلیدی لایحه بحث برانگیز «اصلاحات قضایی» که اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند، تصویب کرد. این مصوبه حلقه جدید سلسله تصویب این اصلاحیه است که منجر به یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات مردمی در تاریخ دولت صیهونیستی شده، تصویب کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از روزنامه رای الیوم، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در اولین قرائت خود، پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که برخی از اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند.

متنی که دوشنبه شب در اولین قرائت به تصویب رسید، با هدف از بین بردن امکان تصمیم گیری دستگاه قضا درباره «معقولانه بودن» تصمیمات دولت است. این بدان معناست که دیوان عالی در تصمیمات حکومتی به بهانه «غیرمنطقی بودن» آنها براساس قانونی و قانون اساسی نمی‌تواند مداخله کند.

این متن در اولین قرائت در جلسه‌ای پرآشوب به تصویب رسید و ۶۴ رای را که همان تعداد نمایندگان ائتلاف دولتی است، به دست آورد. در حالیکه ۵۶ نماینده مخالف به این متن رای منفی دادند.

لایحه اصلاحات قضایی که توسط ائتلاف افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو ارائه شده است، با هدف کاهش اختیارات دادگاه عالی است.

در حالی که این طرح با مخالفت‌های شدید روبرو است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است، هدف آن ایجاد توازن بین قوه‌ها از طریق کاهش اختیارات دیوان عالی به نفع پارلمان است.

اما منتقدان بر این باورند که این اقدام راه را برای سوء استفاده از قدرت باز می‌کند، در حالی که اپوزیسیون این طرح را گامی برای تضعیف استقلال قوه قضاییه می‌داند که در نهایت دیوان عالی رژیم صهیونیستی را تابع خواسته‌های سیاستمداران می‌کند.

بنیامین نتانیاهو درخواست اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی برای از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به یک طرح توافقی برای اصلاح نظام قضایی را رد کرد. این در حالی است که تام نایدس، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی دوشنبه گفت که طرح تضعیف قوه قضاییه توسط دولت نتانیاهو سوالاتی را در مورد میزان آنچه «دموکراسی اشغالگران» خواند و نیز درباره توان روابط با ایالات متحده ایجاد می‌کند.

این در حالی است که قبل از شروع رایزنی‌ها، تعدادی از معترضان وارد مقر کنست شدند و پلیس برای خارج کردن آنها به زور متوسل شد و در عین حال صدها نفر در مقابل مقر پارلمان تظاهرات کردند.

در این راستا پلیس با نیروهای تقویت شده و گسترده خود را برای تظاهرات گسترده که امروز سه شنبه در اراضی اشغالی برنامه ریزی شده، آماده می‌شود و حدود ۱۰۰۰ افسر پلیس در فرودگاه بن گوریون در الود مستقر خواهند شد.

قرار است تظاهرات بزرگی برگزار شود، بزرگراه‌ها بسته شوند و تظاهرات در فرودگاه بن گوریون، تقاطع کاپلان در تل‌آویو، مقابل دادگاه عالی، مقابل خانه رئیس رژیم صهیونیستی، در بیت المقدس اشغالی مقابل سفارت آمریکا در تل‌آویو و در تعدادی از نقاط دیگر اراضی اشغالی برگزار شود.

روز دوشنبه، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی جلسه‌ای را برای ارزیابی وضعیت، به منظور آمادگی برای تظاهرات، با تمرکز بر تظاهرات در فرودگاه برگزار کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.