انتقاد دوباره بغداد از دولت سوئد در پرونده هتک حرمت قرآن

سخنگوی وزارت خارجه عراق بار دیگر از عملکرد دولت سوئد در پرونده جلوگیری از اهانت به قرآن کریم در این کشور انتقاد کرد و گفت که استکهلم برخلاف وعده‌اش به دولت عراق عمل کرده است.

به گزارش ارز پرس، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه ۹۶۴ ، در این باره گفت: طبق دستورات نخست‌وزیر، وزارت امور خارجه برای خروج کارکنان سفارت عراق در سوئد اقدام و همچنین به کارکنان سفارتخانه سوئد در بغداد اعلام کرد که در راستای پایبندی به پروتکل‌ها این سفارتخانه را ترک کنند.

وی افزود: "سلوان مومیکا" با سوزاندن قرآن احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرد و این همان چیزی است که دولت سوئد از آن به «آزادی بیان» و «حق تظاهرات» تعبیر می‌کند. وزیر امور خارجه سوئد در ادامه به وزیر امور خارجه عراق، گفت که دولت و وزارت امور خارجه کشورش به شدیدترین وجه این اقدام را محکوم می‌کنند، اما در همان زمان بار دیگر مجوز اهانت به قرآن کریم و پرچم عراق را صادر کردند.

الصحاف تاکید کرد: دولت عراق این اقدامات و عدم پایبندی طرف سوئدی به درخواست عراق مبنی بر تحویل مومیکا را زیر نظر گرفته است.

 وی در ادامه با بیان اینکه وزارت خارجه عراق روی نشست آتی سازمان همکاری اسلامی در جده حساب باز کرده است، تاکید کرد: عراق خواهان تعریف روشنی از این چالش‌ها است تا بتوانیم راه‌های ممکن را برای مقابله با پدیده اسلام هراسی و محدود کردن گسترش آن در پیش بگیریم و جامعه جهانی باید قوانینی را که توجیه کننده چنین اقداماتی است، مورد بازنگری قرار دهد.

الصحاف همچنین تصریح کرد: عراق از طریق نشست جده خواستار این خواهد شد که تصمیمات بین‌المللی بر اساس دیدگاه‌های واقعی انسانی باشد و ادیان و نمادها و مقدسات آن‌ها مورد توجه قرار گیرند تا صلح اجتماعی در جهان حفظ شود.

وی در ادامه تاکید کرد: عراق در این حادثه به قطب‌نمایی برای دفاع از مقدسات تبدیل شده است و نگاه دولت به این موضوع مبتنی بر انگیزه‌های انسان دوستانه بوده است.

الصحاف ادامه داد: مجریان این اقدامات عراقی‌هایی هستند که مراحل اقامت آنها هنوز تکمیل نشده است و با این اقدامات به دنبال مزایای فوری و موقت مانند اقامت هستند.

روز پنج‌شنبه دولت سوئد بار دیگر به سلوان مومیکا، شهروند عراقی مقیم استکهلم اجازه داد، در مقابل سفارت عراق در استکهلم یک تجمع کوچک را ترتیب داده و یک نسخه از قرآن کریم و پرچم عراق را پاره کند.

در پی این اقدام، دولت عراق نیز در اعتراض به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم و پرچم عراق در سوئد توسط این فرد تندرو، سفیر سوئد را اخراج کرد و سفیر خود را نیز از این کشور فراخواند.

مومیکا ۲۸ ژوئن هم با مجوز پلیس سوئد تجمعی در اعتراض به یک حکم قضایی ترتیب داده و یک نسخه از قرآن را پاره و آن را در مقابل مسجدی در استکهلم به آتش کشید.

دولت‌ها و ملت‌ها در کشورهای عربی و اسلامی اهانت مکرر به قرآن کریم را در سوئد به شدت محکوم کرده و خواستار تحریم این کشور و اتخاذ اقداماتی برای منع تکرار این هتاکی شدند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.